Heinäkuun juoksuryhmistä kiitosta ja uutta oppia

Namaste

Kuva: Aura Nukari

”Opin juoksemisesta enemmän tämän Team Trainingin aikana, kuin mitä olen oppinut koko elämäni aikana. Juoksutekniikan oppimisen lisäksi erilaisten harjoitusten tekeminen oli piristävää vaihtelua arkipäiväiseen treenaamiseen, jos kaipaa vaihtelua ja jotain uutta. Kaiken kaikkiaan ehdottomasti oli osallistumisen arvoista. Susanna oli aivan loistava valmentaja, joka otti kaikki ryhmäläiset huomioon ja antoi paljon palautetta. Hän myös sai itseni ajattelemaan juoksemista ja että miten siinä voisi kehittyä, joka on itselleni hyvin tärkeää kaikessa tekemisessä. Kiitos!” EasyFit Herttoniemen Juoksu Team Trainingiin osallistunut

”Innostava ja osaava valmentaja. Todella hyvä poikkileikkaus siitä mitä muuta juoksu voi olla kuin lenkkeilyä.” FlowSister Juoksu-pienryhmävalmennukseen osallistunut

FlowSisterin heinäkuun aikana pitämästä kahdesta pienjuoksuryhmästä tuli paljon kiitosta. Kyselypalautteen pohjalta tiimivalmennuksen parasta antia olivat juoksutekniikka ja -asentoharjoitteet sekä henkilökohtainen palaute. Osallistujat kertoivat oppineensa muun muassa seuraavia juoksuharjoitteluun liittyviä asioita:

”Eri lihasryhmien, kuten pakarat oikea hyödyntäminen”

”Lantion asennon ja lantiosta/keskivartalosta lähtevän voimantuoton merkitys. Harjoituksia omaan treeniin.”

”Oma kehotuntemus ja -tietoisuus kehittyi ja sai uutta mielenkiintoista ulottuvuutta.”

”Hyviä uusia harjoitteita mitä ei ole tullut tehtyä ennen – yleisurheilu / juoksurata fiilistä.”

”Käsien käyttäminen. Nilkan asento. Oikeaoppinen juoksuasento.”

”Opin, että juoksu on paljon vaikeampaa kuin kuvittelinkaan :).”

Tulevaisuutta ajatellen pienryhmäharjoittelun sisältöön toivottiin lisää jatkuvuutta sekä enemmän vinkkejä siihen, miten ryhmässä opittua voi hyödyntää myöhemmin omassa juoksuharjoittelussaan. Pyrin huomioimaan tämän seuraavia pienryhmävalmennuksia suunnitellessa.

FlowSister kiittää antoisista yhteisistä hetkistä! Oppimisen ilo on molemminpuolista. Namaste!

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja. FlowSister toimii pääkaupunkiseudulla ja tuo palvelut tarvittaessa vaikka kotiisi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit.

Mainokset

Herätys, hattarapää!

On tavallinen tiistaiaamu, aurinko paistaa, napit korvissa juoksen kohti Hietaniemen rantaa. Olen omissa ajatuksissani, en katso kunnolla eteeni. On kuin keho juoksisi yksistään, mieli on jossain muualla. Hädin tuskin rekisteröin olevani tietyömaalla, kunnes sekunnin murto-osassa horjahdan, viiltävä kipu vasemmassa nilkassani.

En nähnyt alla olevaa kynnystä, koska en ollut läsnä kyseisessä hetkessä. Mieleni seikkaili jossain muualla, kenties alkaneen viikon aikatauluissa, päivän ostoslistassa, illan Juoksu-workshopin sisällössä tai jossakin muussa – muussa kuin sinä aurinkoisena päivänä asfalttia vasten rullaavassa askeleessani.

Lopputuloksena oli nivelsiteiden venähdys. Selvisin puolisäikähdyksellä ja jatkoin rauhassa matkaani muutaman minuutin puhaltelun jälkeen. Pystyin pitämään illan workshopin, vaikkakin tukisiteellä ja turvonneella nilkalla enkä joutunut perumaan muitakaan ohjauksia – mikä näin yksityisyrittäjänä toimivalle on iso asia.

Nilkkavammoilla on opetus: ”on aika kävellä”, sanoi eräs facebookin jääpussikuvaa kommentoinut salvadorilainen ystäväni. Minun oli selkeästi aika maadoittua ja ottaa rauhallisemmin, keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.

Nilkan parantuminen on vienyt aikansa eivätkä nivelsiteet ole vieläkään täysin ennallaan. Kuntoutus ja nilkan kuulostelu jatkuvat – päiväuneksintaan ei ole liikkuessa varaa. Onneksi ei käynyt pahemmin.

Tämä ei ollut ensimmäinen eikä varmasti viimeinen kerta, kun keho antaa minulle opetuksen. Kehomme lähettää meille viestejä jatkuvasti. Eri asia on, kuuntelemmeko.

Itselleni tutuimmaksi tulleita kehoviestejä ovat muun muassa: ”hidasta”, ”rauhoitu”, ”pysähdy”, ”lopeta”, ”lepää”. Jos jätän kuuntelematta ja porskutan jääräpäisesti eteenpäin, iskee yleensä flunssa tai jokin muu sairaus, joka pakottaa pysähtymään. Tässä olen ilokseni petrannut viime vuosina.

Vaikka kehonkuuntelu on taitolaji, ja toisille meistä haastavampi sellainen, sitä voi onneksi oppia. Muun muassa jooga ja meditaatio ovat oivia välineitä pysähtymiseen ja kehonkuuntelun harjoitteluun. Parhaimmillaan harjoitus siirtyy matolta arkielämään – osaksi kaikkea olemistamme ja tekemistämme.

Itse olen tallannut tuolla olemisen oppipolulla jo jonkin aikaa, ja kun ajoittain eksyn harhailemaan, saan kyllä muistutuksen – useimmiten lempeän kehotuksen, tarvittaessa järeämmän pysäytyksen muodossa. Nilkan pyörähtäminen kiinnitti väkisinkin huomioni alaspäin: oli aika laskeutua pilvenhattaroista takaisin maan pinnalle.

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja. FlowSister toimii pääkaupunkiseudulla ja tuo palvelut tarvittaessa vaikka kotiisi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit.

DSC_0575