Enemmän, kovempaa – ei ole aina parempaa

”Miten sä jaksat liikkua noin monta kertaa viikossa?”, olen kuullut usein kysyttävän siitä asti, kun täytin kaksitoista ja käytin neljä iltaa viikosta yleisurheilukentällä ja loput kolme ratsastustallilla.

En koskaan oikein ymmärtänyt kysymystä. Liikunta on ollut minulle pienestä asti tärkeä kanava paitsi purkaa ja saada energiaa myös paeta hetkeksi kaikkea ympärillä olevaa. Totuus on, etten olisi jaksanut ilman harrastuksiani.

Liikkuminen on aina ollut minulle henkireikä, tapa latautua, rentoutua, pitää hauskaa ja nollata pää. Se on mahdollistanut keskittymisen vain ja ainoastaan siihen, mitä olen tekemässä – hukkumaan hetkeen. Vaikka vuosien varrella lajit ovat vaihdelleet pikajuoksusta voimanostoon ja lattaritansseista telinevoimisteluun, on yksi asia pysynyt samana: liikkuessani tunnen olevani elossa.

Yliopiston ensimmäisiin vuosiin asti liikunta oli elämässäni ykkössijalla. Ensin tuli kilpaurheilu, sitten opinnot ja muu elämä. Vasta siirryttyäni työelämään jouduin miettimään liikkumistottumuksiani uudestaan.

Oli vuosi 2011. Koneen ääressä istuminen alkoi kangistaa kehoa, iltaisin oli pää jumissa ja energiat vähissä. Kroppa suorastaan huusi liikkumaan. Jonkin aikaa sovelsin ”mitä rankempi päivä, sitä kovemmat treenit”-menetelmää. Pää kiitti, mutta hyvin pian alkoivat kehon rajat yksinkertaisesti tulla vastaan.

Lihakset eivät enää ehtineet palautua edellisistä treeneistä, yöunet katkeilivat aamuyöstä ja kroppa oli vähän väliä ylivirittyneessä tilassa. Flunssapöpö seurasi toinen toistaan ja kaikenlaista pientä kremppaa alkoi ilmaantua. Liikkumista en luonnollisesti voinut lopettaa, mutta jotain piti tehdä. Se jokin oli itselleni joogan aloittaminen.

Joogan kautta opin viimein, että pystyäkseni rentoutumaan ei aina tarvitse vetää täysillä, ja että nollauksen sijaan voin yksinkertaisesti pysähtyä. Tajusin, että se tapa jolla olin aiemmin liikkunut, ei ehkä ollutkaan kehoni kannalta viisain, vaikka pään mielestä se tuntuikin tarpeelliselta. Opin pikku hiljaa arvostamaan kehoni viestejä ja suhteuttamaan liikkumistani sisäiseen vuoropuheluumme. Tuo dialogi tulee tuskin koskaan päättymään. Se on jatkuva prosessi, jota on aina mahdollisuus syventää.

Vaikka joogasta on ollut itselleni korvaamaton apu, ei se suinkaan ole ainut keino tutustua paremmin omaan kehoonsa. Jooga on lopultakin vain työkalu, yksi muiden joukossa, ja työkalua tärkeämpää on halu pysähtyä kuuntelemaan. Kuuntelu opettaa ja parhaimmillaan auttaa sinua haastamaan aiemmat uskomuksesi. Itse opin ainakin sen, että ”enemmän, kovempaa – ei ole aina parempaa”.

Kun urheilu ei enää anna voimia, vaan imee sinusta loputkin, on aika muuttaa liikkumistottumuksia. On aika sanoa päälle ”ei” ja keholle ”kyllä”.

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja. FlowSister toimii pääkaupunkiseudulla ja tuo palvelut tarvittaessa vaikka kotiisi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit.

meditaatio

Mainokset

Enemmän hellintää, vähemmän hallintaa

DSC_5094w

Enemmän hellintää, vähemmän hallintaa. Tämä on yksi tärkeimpiä asioita, jonka haluaisin valmennettavilleni välittää. Kuulostaako hullunkuriselta?

”Minulla ei ole tarpeeksi itsekuria.”
”Olen luonteeltani peruslaiska.”
”Taas minä repsahdin.”

Nämä ovat varsin yleisiä lausahduksia asiakkaideni suusta kuultuna. Jos liikuntaa ja terveellistä ruokavaliota lähestyy jonakin jota pitäisi tehdä tai tulisi noudattaa, jotta paino putoaisi, riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin laskisi tai se kuuluisa ”kesäkunto” olisi viimein saavutettavissa, menee homma helposti suorittamiseksi. Ja suorittaminen on harvoin hedelmällisin lähtökohta pysyviin elämäntapamuutoksiin.

Jossain vaiheessa suorittaminen vääjäämättä ”epäonnistuu”. Silloin moni tuntee olonsa riittämättömäksi ja itsekurinsa puutteelliseksi. Suorittamisen sijaan liikuntaa ja terveellisiä ruokailutottumuksia voi onneksi lähestyä muistakin näkövinkkeleistä käsin, kuten keinona huolehtia itsestään. Tällöin se mitä usein puuttuu, ei olekaan itsekuri vaan lempeys ─ halu pitää huolta itsestään.

Kehon ja oman terveyden kannalta tarkasteltuna lempeyttä ei ole istua kahdeksaa tuntia päivässä ja jäädä sen jälkeen sohvalle makaamaan. Lempeyttä eivät ole ihmedieetit, eikä myöskään kehon alituinen piiskaaminen yhä kovempiin suorituksiin.

Sen sijaan lempeyttä on monipuolinen liike ─ mikä tahansa, etenkin päivän mittaan kertyvä hyötyliikunta. Lempeyttä on ravitseva ruoka, jossa on sopivasti energiaa ja mahdollisimman paljon kehoa ja mieltä helliviä ravintoaineita. Lempeyttä on riittävä uni ja lepo. Lempeyttä on myös itselle omistetut kannustavat sanat, etenkin silloin kun kaikki ei mene putkeen. Liikkumisen ja syömisen lähtiessä lempeydestä käsin tarvitaan hallintaa lähinnä muistuttamaan hellinnän tärkeydestä.

Hallintaa tarvitaan esimerkiksi niihin hetkiin, kun ei jaksaisi valmistaa itselleen ravitsevaa ruokaa, vaan söisi mieluummin sitä, mitä ensimmäisenä käteen sattuu, elimistön tarpeista piittaamatta. Hallintaa tarvitaan pimeisiin talvi-iltoihin, jolloin passivoiva sohva kutsuisi enemmän kuin lenkkipolku, vaikka viimeinen asia mitä keho kaipaisi, on paikallaan makaaminen. Hallintaa tarvitaan myös vetämään itseään ohjaksista silloin, kun mieli tekisi vetää viikon kolmas intervalliharjoitus, vaikka kroppa on jo valmiiksi ylivirittynyt ja lihaksetkin huutavat lepoa.

Hallinta on hyvä kakkonen, kunhan ensin tulee hellintä.  Kovemman itsekurin ja kontrollin sijaan uskonkin, että moni meistä tarvitsee ensisijaisesti lisää lempeyttä. Sitä voi opetella tietoisesti, pikkuhiljaa. Käymällä vuoropuhelua mielen sijasta kehonsa kanssa, voi oppia löytämään pysyvän yhteyden siihen osapuoleen, joka harmittavan usein tuntee olonsa unohdetuksi, laiminlyödyksi, rangaistuksi tai kuritetuksi.

Siispä lisää hellyyttä! Terveelliset elämäntavat tulevat jäädäkseen, kun on viimein sitoutunut pitämään huolta itsestään.

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja. FlowSister toimii pääkaupunkiseudulla ja tuo palvelut tarvittaessa vaikka kotiisi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit.