Enemmän hellintää, vähemmän hallintaa

DSC_5094w

Enemmän hellintää, vähemmän hallintaa. Tämä on yksi tärkeimpiä asioita, jonka haluaisin valmennettavilleni välittää. Kuulostaako hullunkuriselta?

”Minulla ei ole tarpeeksi itsekuria.”
”Olen luonteeltani peruslaiska.”
”Taas minä repsahdin.”

Nämä ovat varsin yleisiä lausahduksia asiakkaideni suusta kuultuna. Jos liikuntaa ja terveellistä ruokavaliota lähestyy jonakin jota pitäisi tehdä tai tulisi noudattaa, jotta paino putoaisi, riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin laskisi tai se kuuluisa ”kesäkunto” olisi viimein saavutettavissa, menee homma helposti suorittamiseksi. Ja suorittaminen on harvoin hedelmällisin lähtökohta pysyviin elämäntapamuutoksiin.

Jossain vaiheessa suorittaminen vääjäämättä ”epäonnistuu”. Silloin moni tuntee olonsa riittämättömäksi ja itsekurinsa puutteelliseksi. Suorittamisen sijaan liikuntaa ja terveellisiä ruokailutottumuksia voi onneksi lähestyä muistakin näkövinkkeleistä käsin, kuten keinona huolehtia itsestään. Tällöin se mitä usein puuttuu, ei olekaan itsekuri vaan lempeys ─ halu pitää huolta itsestään.

Kehon ja oman terveyden kannalta tarkasteltuna lempeyttä ei ole istua kahdeksaa tuntia päivässä ja jäädä sen jälkeen sohvalle makaamaan. Lempeyttä eivät ole ihmedieetit, eikä myöskään kehon alituinen piiskaaminen yhä kovempiin suorituksiin.

Sen sijaan lempeyttä on monipuolinen liike ─ mikä tahansa, etenkin päivän mittaan kertyvä hyötyliikunta. Lempeyttä on ravitseva ruoka, jossa on sopivasti energiaa ja mahdollisimman paljon kehoa ja mieltä helliviä ravintoaineita. Lempeyttä on riittävä uni ja lepo. Lempeyttä on myös itselle omistetut kannustavat sanat, etenkin silloin kun kaikki ei mene putkeen. Liikkumisen ja syömisen lähtiessä lempeydestä käsin tarvitaan hallintaa lähinnä muistuttamaan hellinnän tärkeydestä.

Hallintaa tarvitaan esimerkiksi niihin hetkiin, kun ei jaksaisi valmistaa itselleen ravitsevaa ruokaa, vaan söisi mieluummin sitä, mitä ensimmäisenä käteen sattuu, elimistön tarpeista piittaamatta. Hallintaa tarvitaan pimeisiin talvi-iltoihin, jolloin passivoiva sohva kutsuisi enemmän kuin lenkkipolku, vaikka viimeinen asia mitä keho kaipaisi, on paikallaan makaaminen. Hallintaa tarvitaan myös vetämään itseään ohjaksista silloin, kun mieli tekisi vetää viikon kolmas intervalliharjoitus, vaikka kroppa on jo valmiiksi ylivirittynyt ja lihaksetkin huutavat lepoa.

Hallinta on hyvä kakkonen, kunhan ensin tulee hellintä.  Kovemman itsekurin ja kontrollin sijaan uskonkin, että moni meistä tarvitsee ensisijaisesti lisää lempeyttä. Sitä voi opetella tietoisesti, pikkuhiljaa. Käymällä vuoropuhelua mielen sijasta kehonsa kanssa, voi oppia löytämään pysyvän yhteyden siihen osapuoleen, joka harmittavan usein tuntee olonsa unohdetuksi, laiminlyödyksi, rangaistuksi tai kuritetuksi.

Siispä lisää hellyyttä! Terveelliset elämäntavat tulevat jäädäkseen, kun on viimein sitoutunut pitämään huolta itsestään.

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja. FlowSister toimii pääkaupunkiseudulla ja tuo palvelut tarvittaessa vaikka kotiisi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s