Juoksu maistuu, ”unohtuuko” venyttely? Näin ihastut lihashuoltoon

urbaanikolmio

Dynaaminen juoksu ja lempeä jooga ovat erinomainen yhdistelmä.

Juoksu ja venyttely – myös jälkimmäisestä voi oppia nauttimaan.

”Muista loppuvenyttelyt” – ne kuuluisat viimeiset sanat, jotka harvoin päätyvät teoksi asti. Mikä venyttelystä sitten tekee niin vaivalloista? Ja onko ylipäänsä mahdollista oppia tykkäämään tuosta pakkopullalta tuntuvasta lajista? On. Tässä blogitekstissä valotan, mitkä seikat ovat auttaneet itseäni kehittymään entisestä aitajuoksijan asentoa karsastaneesta rautakangesta venyttelyä – ja laajemmin kehon- & mielenhuoltoa – rakastavaksi nautiskelijaksi. Se ei tosin tapahtunut hetkessä, joten anna ihastukselle aikaa. Lopputulos on sitäkin palkitsevampaa.

1. Käännä ajatus venyttelyn hyötyihin ja vaikutuksiin
Sen sijaan, että mietit, miten tylsää ja ”pakollista” venyttely on, käännä ajatus siihen, mitä kaikkea hyvää venyttely tuo tullessaan: ryhdikkäämmän juoksuasennon, liikkuvamman lantion seudun, laajemmat liikeradat, rullaavamman askeleen…

Venyttely auttaa myös vauhdittamaan juoksusta palautumista ja suojaamaan rasitusvammoilta. Lisäksi se saa olon tuntumaan kevyemmältä ja vetreämmältä. Toiminnallisuuden ja hyötyjen kautta ajateltuna venyttely alkaakin vaikuttaa suorastaan houkuttelevalta.

2. Löydä itsellesi sopiva tapa venytellä tai tehdä liikkuvuusharjoitteita
Kyllästyttääkö perus aitajuoksija? Onko fokuksesi hyvästä yrityksestä huolimatta ennemmin kirjassa tai televisiossa kuin venytettävässä lihaksessa? Hyvät uutiset: lihasta voi venyttää monella tavalla. Sen lisäksi, että venytystekniikoita on olemassa erilasia (kuten staattinen venytys, pumppaava venytys, jännitys-rentoutumenetelmä), voi venyttelyn ainakin osittain korvata erilaisilla liikkuvuusharjoitteilla.

Juoksijoille sopivat hyvin esimerkiksi seinää vasten tehtävät jalan heitot eteen ja sivuun, aitajuoksijamaiset lonkan pyöritykset edestä ja takaa, selkärangan kierrot selinmakuulla jne. Myös perinteisen aitajuoksijavenytyksen voi tehdä liikkuvana vatsan kautta kierähtäen. Samoin etureisi-, takareisi-, lonkankoukistaja- ja pakaravenytykset onnistuvat dynaamisesti eteenpäin askeltaen. Samalla kehittyvät liikkuvuuden lisäksi tasapaino ja koordinaatio.

Lisämaustetta juoksijan lihashuoltoon saa vaikkapa vastuskuminauhasta tai foam rollerista.

3. Tee kehonhuollosta oma hemmotteluhetki
Juoksu on varsin dynaamista ja kuluttavaa. Jotta keho pysyisi tasapainossa, tarvitsee se vastapainokseen huoltavaa ja hellivää liikettä. Venyttely tarjoaa juuri sitä.

Yksi hyvä tapa tehdä venyttelystä houkuttelevampaa on panostaa siihen kuin mihin tahansa omaan rentoutumishetkeen: siisti tila, poista häiriötekijät, säädä sopiva valaistus ja valitse hyvää musiikkia. Kynttilän valon ohella miellyttävä huonetuoksu tai suitsuke voi auttaa virittäytymään tunnelmaan. Ennen kun aloitat harjoituksen käy hetkeksi selinmakuulle, sulje silmäsi, hengitä syvään ja anna kiireen poistua tilasta.

Venytellessä on tärkeää löytää mahdollisimman rento asento. Tarvittaessa venyttelyasennon tukena voi käyttää esimerkiksi tyynyjä, rullattua pyyhettä tai muita käden ulottuvilla olevia esineitä – vain luovuus on rajana mukavuudelle.

4. Yhdistä kehon- ja mielenhuolto toisiinsa
Itselleni tärkein kehonhuollon koukuttaja oli lopulta hatha- ja myöhemmin yin-joogan löytäminen. Jooga-asanoiden avulla perinteinen venyttely sai kehon ohelle uuden ulottuvuuden – mielen.

Hengitykseen, kehotuntemuksiin ja mielen liikkeiden tarkkailuun keskittyessä lihakset venyvät kuin itsestään. Mielen ollessa mukana harjoituksesta tulee meditatiivinen, ja sen vaikutukset ovat paljon kokonaisvaltaisempia.

Dynaaminen juoksu ja lempeä jooga täydentävätkin erinomaisesti toinen toistaan. Parhaimmillaan molemmissa on mukana kehotietoinen, meditatiivinen ulottuvuus.

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja. FlowSister toimii pääkaupunkiseudulla ja tuo palvelut tarvittaessa vaikka kotiisi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s