5 syytä, miksi jooga ja juoksu sopivat hyvin yhteen

Mitä yhteistä on joogalla ja juoksulla? Mitä joogi voisi saada juoksusta? Entä miten juoksija voisi hyötyä joogasta? Tässä viisi syytä, jotka tekevät joogasta ja juoksusta erinomaisen yhdistelmän.

  1. Jooga- ja juoksu kehittävät kunnon eri osa-alueita

Fyysinen kunto koostuu neljästä eri osa-alueesta, jotka ovat: kestävyyskunto, lihaskunto, liikkuvuus ja liikehallinta. Jälkimmäinen käsittää tasapainon, koordinaation ja havaintomotoriset taidot kuten kyvyn hahmottaa omaa kehoaan ja sen eri osia niin sisäisesti kuin suhteessa ympäröivään tilaan. Asana- ja juoksuharjoitteet kehittävät fyysisen kunnon eri kunnon osa-alueita täydentäen toinen toisiaan.

Joogatyylistä riippuen asanaharjoitteet kehittävät erityisesti liikkuvuutta, lihaskuntoa ja liikehallintaa, kuten tasapainoa ja oman kehon tuntemusta. Nämä kaikki tulisivat kuulua myös jokaisen juoksijan oheisharjoitteluun. Joogassa monipuolista liikettä saavat myös selkäranka ja nivelet, jotka ovat monotonisessa ja tärähdystä aiheuttavassa juoksussa usein koetuksella. Toisaalta juoksuaskellukseen sisältyvä iskutus auttaa myös vahvistamaan luustoa. Juoksu on puolestaan yksi tehokkaimmista aerobisen kunnon kohottajista, mikä rauhallistempoisessa joogassa jää helposti paitsioon. Juoksutekniikkaharjoitteet, kuten koordinaatiot, kehittävät myös monipuolisesti liikehallintaa.

  1. Hyvä ryhti ja hengitys ovat keskeisiä niin joogassa kuin juoksussa

Jooga parantaa hengitystekniikkaa ja ryhtiä, joita juoksussa tarvitaan. Jooga huoltaa tukirankaa ja auttaa tulemaan tietoisemmaksi ryhtiin vaikuttavista tekijöistä kuten jalkaterien, lantion ja selkärangan asennosta. Nämä ovat varsin keskeisiä asioita optimaalisen, kehoa vähiten kuormittavan juoksuasennon löytämisessä, hyvän tekniikan ylläpitämisessä sekä rasitusvammojen ennaltaehkäisyssä.

Joogaan olennaisena osana kuuluvat hengitysharjoitteet auttavat palauttamaan virtaavan, koko hengitystie-elimistön kapasiteettia hyödyntävän luonnollisen hengityksen, mikä tekee myös juoksemisesta helpompaa ja tehokkaampaa. Juoksu taas tarjoaa kovempaa ärsykettä hengitystie-elimistölle kehittäen kestävyysliikunnassa tarvittavaa suorituskykyä.

  1. Juoksu vie eteenpäin, jooga tarjoaa pysähtymistä

Juoksu on dynaaminen, varsin yang-energinen, aktiivinen ja eteenpäin vievä laji, jossa lihastyö on keskiössä. Myös jooga voi olla luonteeltaan dynaamista, kuten astanga-, bikram- ja monet flow-joogat. Juoksuun verrattuna jooga tarjoaa kuitenkin aina myös mahdollisuuden pysähtymiseen ja omien kehotuntemusten entistä syvempään tarkkailuun.

Pehmeämmät joogamuodot, kuten yin-jooga ja lempeä hatha-jooga, toimivat erinomaisena vastapainona kehoa ja lihaksia kuormittavalle juoksuharjoittelulle siirtäen huomion kehon kovempiin ja jäykempiin kudoksiin kuten luihin, niveliin, nivelsiteisiin ja sidekudoksiin. Yin-jooga aktivoi lisäksi rauhoittavaa, parasympaattista hermostoa, joka auttaa palauttamaan kehoa kovatehoisen harjoittelun jälkeisestä stressitilasta.

  1. Joogaaminen ja juokseminen onnistuvat melkein missä vain

Jooga ja juoksu eivät edellytä kuntosalijäsenyyksiä tai kalliita varusteita. Joogamatto ja juoksukengät riittävät.  Joogaaminen onnistuu myös kotona ja alkuun pääsemiseksi on olemassa hyviä nettijoogapalveluja kuten Yogobe ja Yogaia. Juoksun voi aloittaa niin ikään kotiovelta.  Molemmat kulkevat myös hyvin mukana reissuissa.

  1. Joogan tavoin myös juoksu voi toimia meditaationa

Monille jooga on itsessään meditaatiota, toisille asanaharjoitus on keino päästä meditatiiviseen tilaan. Myös juoksemalla on mahdollista saavuttaa samankaltainen läsnäoleva ja täydellisen keskittynyt tila, ”juoksijan flow”. Tässä auttavat joogasta tutut keinot: keskittyminen hengitykseen, kehon asentoon, liikkeisiin ja tuntemuksiin, kuten siihen, miten jalkapohja osuu maahan tai kädet rytmittävät juoksuaskellusta.

Parhaimmillaan sekä jooga että juoksu toimivat harjoituksina, jotka auttavat tuomaan kehon ja mielen tähän hetkeen – hetkeen, jossa tiestä tulee itse määränpää.

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja. FlowSister toimii pääkaupunkiseudulla ja tuo palvelut tarvittaessa vaikka kotiisi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit.

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s