Olet pysähtymisen arvoinen

joogahemmottelu

Palautumiskeinot ovat yksilöllisiä. Tärkeintä on pysähtyminen.

Treenaamista ihanampaa on vain palautuminen. Silti sitä tulee usein tehtyä liian vähän. Mitä jos treenikertojen sijaan välillä kysyisitkin itseltäsi: kuinka monta kertaa palaudut viikossa? Apuna voi käyttää esimerkiksi tätä palautumispiirakkaa.

Itselleni palautuminen on hyvinvoinnin osa-alueista haastavin. Viimeiset viisi vuotta olen harjoitellut sitä enemmän kuin mitään muuta. Olen perustyypiltäni ”8+2 rautaa tulessa” ja nautin siitä. Nautin monipuolisesta harjoittelusta – pikajuoksusta, telinevoimistelusta, voimailusta, lenkkeilystä… Päivätöiden lisäksi myös valmennan, joskin nykyään murto-osan aiemmasta, sillä jostain on pakko tinkiä. Entä sitten palautumispuoli?

Psykofyysisen fysioterapeutin Ulla Ollikkalan ja psykiatrisen sairaanhoitajan Nina Pajanti-Rauduksen kehittämässä palautumispiirakassa on kuusi osa-aluetta: 1. uni 2. luonto 3. mielen valmennus 4. kehon ja mielen aktiivinen palautuminen 5. keskittyminen, rentoutuminen, rauhoittuminen ja 6. ravinto.

Omaan palautumispiirakkaani kuuluu viikoittain ainakin joogaa, luonnossa kävelyä, luovaa kirjoittamista, lukemista, läheisten ihmisten kanssa vietettyä aikaa ja etenkin viikonloppuisin myös tietoista rentoutumista ja rauhoittumista. Ravinnosta ja unesta huolehtiminen on jo oikeastaan elinehto, vaikka  iltaisin iskevät luovuuden puuskat toisinaan horjuttavat lepoa. Onneksi on päiväunet.

Etenkin luonnosta on tullut minulle joogan ohella korvaamaton tapa rauhoittua ja siten edistää kehon ja mielen aktiivista palautumista. Riittää, kun sinne menee. Luonto hoitaa loput. Luova kirjoittaminen ja lukeminen puolestaan auttavat keskittymään ja ”valmentamaan mieltä”. Itselleni tuo tarkoittaa entistä tietoisemman olemisen ja tekemisen harjoittelua ja vaalimista.

Kaikista käytössä olevista palautumiskeinoista huolimatta viime viikkoisen jokseenkin herättelevän joogakokemuksen jälkeen kysyin jälleen itseltäni: mitä voisin tehdä vielä paremmin? Kehoni kaipasi selkeästi enemmän lempeyttä.

Kuluneen viikon ajan olen hemmottelut itseäni tavallista enemmän joogamatolla ja vähemmän juoksuradalla. Viikonloppuna keskityin myös ylläpitämään autuaana olemisen jaloa taitoa.  Tänään keho tuntui jälleen vetreämmältä ja hymykin on tavallista herkemmässä. Siispä paljon kiitoksia palautuminen! Ilman sinua ei treeneistä osaisi pidemmän päälle nauttia  – elämästä puhumattakaan.

Piirakan avulla tai ilman, kannustan kaikkia liikkumisen lisäksi palautumaan. Olet pysähtymisen arvoinen.

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehon kuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s