3 kiitosta, jotka voit sanoa kehollesi tänään

Milloin viimeksi kiitit kehoasi kaikesta siitä, mitä se tekee sinun eteesi? Positiivista palautetta ei ole koskaan liikaa. Tässä kolme kaunista tapaa antaa kehollesi kiitosta.

IMG_3386 Olet arvokas

Olet arvokas ja riittävä juuri sellaisena kuin olet. Vaikka joskus vaadin sinulta liikaa tai unohdan kuunnella, pohjimmiltani haluan sinulle vain kaikkea hyvää. Olen onnekas, kun saan kokea elämän kanssasi. Opettelen pitämään sinusta aina vaan parempaa huolta.

Olet ainutlaatuinen

Olet ainut kehoni eikä kenelläkään muulla ole samanlaista. Jokainen muoto, kurvi, kolo, kuoppa, arpi ja muisto sinussa on ainutlaatuinen. Sinä olet nähnyt elämää! Enkä koskaan lakkaa hämmästelemästä sitä, miten hienossa harmoniassa kaikki sinussa toimii. Kiitos, että pidät minut elossa!

 Olet viisas

Sinussa on syvää, soluihin asti ulottuvaa viisautta. Niin valtavaa potentiaalia, etten ymmärrä siitä vielä puoliakaan. Tutustuminen sinuun on tehnyt elämästäni paljon kokonaisvaltaisempaa. Kiitos, että saan olla oppilaasi.

Mitä muuta haluaisit sanoa kehollesi? Tee se jo tänään <3.

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit. 

 

 

 

 

Mainokset

Juoksija – ota mallia joogilta ja juurruta jalkasi

 

fullsizeoutput_3cb

Polvennostoharjoitus paikallaan. Pidä paino tasaisesti jalkapohjalla: kantapäällä sekä iso- ja pikkuvarpaan puoleisella päkiällä.

”Seiso jalkapohjat tukevasti maassa”, ”paina iso- ja pikkuvarpaan tyvi tiukasti alustaan”,  ”kuvittele, että jalkapohjasi ovat kuin juuret”…Muun muassa nämä ohjeistukset kuulee joogatunnilla usein. Jalkapohjia aktivoivat harjoitukset ovat tärkeitä joogassa, sillä ne muodostavat seisoma-asentojen perustan. Kun jalkapohjat ovat aktiiviset, paino jakautuu tasaisesti kantapäälle ja päkiän molemmille puolille. Samalla myös muut kehon tärkeät tukilihakset heräävät.

Joogasta tutut jalkapohjien ”juurruttamisharjoitukset” auttavat myös juoksijaa. Vaikka juostessa kosketus maahan on nopea, on painon oikea jakaantuminen tärkeää askelluksen ja siitä keholle aiheutuvan kuormituksen takia. Mikäli paino jakautuu askelluksessa epätasaisesti, kuten liikaa jalkapohjan sisäsyrjälle (ylipronaatio) tai ulkosyrjälle (alipronaatio), puhutaan jalkaterän virheasennosta. Jonkinasteinen jalkaterän virheasento on hyvin yleinen vaiva, josta suurin osa kärsii tietämättään.

Juostessa jalkaterän virheasento ei tule esiin yhtä konkreettisesti kuin huojuvassa jooga-asanassa, mutta saattaa pidemmällä aikavälillä aiheuttaa erilaisia rasitustiloja tai -vammoja kuten kantakalvon tulehtumista, akillesjännekipuja, nilkan nyrjähdyksiä, penikkatautia, polvivaivoja, lonkan limapussin tulehdusta ja selkäkipuja. Siksi jalkaterän oikeaan asentoon ja jalkapohjien vahvistamiseen kannattaa kiinnittää huomiota.

Alla kolme lyhyttä harjoitusta, joilla pääset alkuun. Harjoitukset kannattaa tehdä ilman kenkiä ja sukkia mieluiten kovalla, tasaisella alustalla.

  1. Varpaiden nostelu

Seiso lantionlevyisessä asennossa. Nosta isovarpaat ylös ja pidä muut varpaat lattiassa, tunne paino tasaisesti iso- ja pikkuvarpaan tyven alla. Laske isovarpaat alas ja nosta muut varpaat ylös lattiasta. Varmista, että molemmat puolet päkiää pysyvät edelleen tiukasti lattiaa vasten ja holvikaari paikallaan. Toista molemmilla jaloilla noin viisi kertaa.

Huom. varpaiden nostelu eri aikaan saattaa olla aluksi vaikeaa. Ole kärsivällinen ja toista harjoitusta, niin hermotus kehittyy pikku hiljaa. Tarvittaessa avusta varpaita kevyesti sormillasi.

  1. Polvennosto paikallaan

Paina jalkapohjasi tasaisesti lattiaan ja siirrä paino toiselle jalalle. Tunne, miten tukijalan pakara aktivoituu. Pidä jalkapohja liimattuna ja nosta toisen jalan polvea, voit ottaa kädet mukaan harjoitukseen (vastakäsi – vastajalka). Toista noin 10 kertaa molemmilla jaloilla.

Huom. pidä varpaat rentoina. Mikäli varpaat meinaavat takertua lattiaan, nosta ne mieluummin ylös harjoituksen ajaksi.

  1. Askellus paikallaan

Kun polvennostoharjoitus sujuu, lisää liikkeeseen askellus taakse paikallaan. Keskity pitämään paino tasaisesti tukijalan jalkapohjalla. Toista noin 10 kertaa molemmilla jaloilla.

Mikäli nämä harjoitukset ovat sinulle helppoja eivätkä aiheuta minkäänlaista tasapainon hakemista jalkaterän ja nilkan alueella, niin onnittele itseäsi. Jalkaterän asentosi on todennäköisesti neutraali, juuresi vahvat :-).

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit. 

 

 

Uskalla päivittää unelmasi

fullsizeoutput_3c4

10-vuotiaana unelmoin huippu-urheilijan urasta.

”Mikä minusta tulee isona?” Tämä on kysymys, johon moni hakee vastausta koko aikuiselämänsä ajan. Joku saattaa löytääkin, mutta useille meistä kysymys on ja pysyy mysteerinä.

”Haluan isona huippu-urheilijaksi ja ratsastajaksi”, vastasi 10-vuotias minä Valkeakosken Sanomien toimittajan kysymykseen empimättä. Sen jälkeen vastaaminen on ollut vaikeampaa. Vaikeaksi on osoittautunut toisinaan myös vanhoista unelmista luopuminen. Kilpaurheilun lopettamista harjoittelin kolmeen kertaan. Viimein opintojen myötä löysin uuden merkityksen elämääni ja aloin unelmoida kansainvälisestä ”maailmanparantajan” urasta. Tuo unelma vei uskomattomiin paikkoihin kuten vapaaehtoistöihin Costa Ricaan, YK-harjoitteluun El Salvadoriin ja pieneen feministiseen ajatushautomoon Brysselissä.  Elin kaiketi unelmaani. Silti kerta toisensa jälkeen havahduin siihen, että se mitä löysin, olikin jotain ihan muuta kuin mitä lähdin etsimään.

”Maailmanparantamisen” sijaan parasta olikin paikalliset ihmiset, kokemus vieraanvaraisuudesta, yhteisöllisyydestä, ihmisten lämmöstä ja aidosta kohtaamisesta. Niiden kokemusten rinnalla CV-merkinnät menettivät merkityksensä.  Opin itsestäni valtavasti. Jäähyväiset olivat kivuliaita ja varsinkin ensimmäisen reissun jälkeen kotiinpaluu vaikeaa. Tajusin myös sen, että en halua elää niin kaukana omista läheisistäni. Minusta ei olisi muuttamaan pysyvästi ainakaan Latinalaiseen Amerikkaan. Oli keksittävä uusi unelma. Siihen meni vielä jonkin aikaa.

Sisäistä muutostyötä tehdessäni hain lohtua muun muassa espanjan opiskelusta ja Barcelonan vaihdosta. Pikku hiljaa aloin miettiä unelmaa toisella tavalla ja kysyä itseltäni uudenlaisia kysymyksiä: Mitä jos unelma ei olekaan työ tai saavutus vaan jotakin arkisempaa? Mistä asioista nautin? Mitkä asiat tekevät minut onnelliseksi?  Yhtäkkiä suunta alkoi näyttää hyvin erilaiselta. Päädyin opiskelemaan personal traineriksi ja jakamaan eteenpäin sitä, mikä tuo itselleni hyvää oloa. Nautin ihmisten kohtaamisesta ja tunteesta, että voin olla avuksi. Aloin kirjoittaa yhä enemmän ja tuntea, miten matka sisimpään voi olla aivan yhtä antoisa kuin matka maailman ääriin.  Kuin huomaamatta olin alkanut arvostaa tekemisen ja saavuttamisen sijaan enemmän tunnetta ja läsnäoloa. Juuri niitä samoja asioita, joita aikoinaan löysin itsestäni valtameren tuolla puolen.

On hetkiä, jolloin kuvittelen jo löytäneeni sen, mikä minusta tulee isona. Kunnes löydän jälleen itseni tilanteesta, jossa on aika korjata kurssia. Enää en kysy itseltäni ”mikä minusta tulee isona” enkä mieti, mihin suuntaan minun kuuluisi tai olisi järkevää mennä. Pysähdyn itseni äärelle ja mietin, minkälaiset ratkaisut tekisivät arjestani onnellisempaa. Osa voi olla pieniä muutoksia, kuten ”enemmän joogaa” tai ”puoli tuntia aikaisemmin nukkumaan”. Joskus taas vaaditaan isompia tekoja ja omien arvojen punnitsemista, kuten olenko valmis tinkimään toimeentuloni tasosta, jos saan tilalle vähemmän stressiä ja paremman olon.

Kaikilla meillä on omat arvomme, joiden pohjalta teemme joko tietoisesti tai tiedostamatta arkeamme koskettavia ratkaisuja. Joskus nuo arvot ovat kuitenkin peräisin ajalta, jolloin niihin on kenties vaikuttanut enemmän jokin muu kuin sinä itse. Kaiken lisäksi me itse muutumme koko ajan. En ole enää sama lettipäinen Susanna kuin 10-vuotiaana pituushyppykilpalussa. Olen myös kasvanut paljon sen jälkeen, kun lähdin 22-vuotiaana vapaaehtoistöihin. Arvoni ovat muuttuneet ja niiden mukana myös unelmani ja arkeni.

Vanhoista kaavoista ei ole aina helppo irrottautua, mutta itseäni on lohduttanut ajatus siitä, että mikään aiempi polku ei ole mennyt hukkaan. Yksikään unelma ei ole turha. Kaikki se, mitä kohti olet aiemmin unelmissasi suunnannut, on johtanut sinut tähän hetkeen.

Uskon, että muutos elämässä ja itsessämme sen mukana on jatkuvaa. Siksi on hyvä välillä päivittää tilanteensa ja kysyä itseltään kysymyksiä suoraan sydämestä: Koetko elämäsi hyväksi juuri nyt? Mistä sinä unelmoit? Mitä asioita tai tunteita kaipaat arkeesi enemmän?  Miten voisit saada niitä lisää?

Lisää tärkeitä kysymyksiä ja tehtäviä kohti omaa sisäistä matkaa löytyy esimerkiksi Sanna Wikströmin ihanasta Unelmakarttakirjasta. Alla otos yhdestä kirjan ”leikkaa ja liimaa” -tehtävästä. Muun muassa tämänkaltaisia fiiliksiä liittyy omiin tämänhetkisiin unelmiini:

IMG_6581

Minkälaisia tunteita tai asioita sinun unelmakartaltasi löytyisi?

Uskalla unelmoida. Aina. Ja uudestaan.

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit.