Miten päästä joogaharjoittelun alkuun kotona? 4 vinkkiä oman joogarutiinin koostamiseen

Photo by Hans Vivek on Unsplash

Kuva: Hans Vivek, Unsplash

Oletko miettinyt joogaharjoituksen tekemistä kotona, mutta et tiedä mistä aloittaa? Olet ehkä käynyt jo jonkin aikaa ohjatuilla joogatunneilla ja oppinut joitakin perusasanoita. Silti niiden tekeminen kotona omin päin mietityttää. Kenties pelkäät, että teet jotakin väärin tai väärässä järjestyksessä. Saatat myös pohtia, miten harjoitus kannattaisi koostaa, jotta siitä olisi hyötyä.

Ohjatuilla joogatunneilla käyminen on helppoa, sillä ohjaaja on miettinyt valmiiksi tunnin kulun, teeman ja asanoiden järjestyksen. Hän pitää huolen harjoituksen etenemisestä, apuvälineiden käytöstä ja oikeasta suoritustekniikasta. Jossain vaiheessa joogaharrastusta monelle tulee kuitenkin tunne, että haluaisi joogata useammin ja syventää omaa harjoitustaan. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta käydä useasti viikossa ohjatuilla tunneilla. On aika siirtyä omatoimisen harjoittelun pariin.

Joillakin omatoimiseen joogaharjoitteluun siirtyminen käy luonnostaan, ilman sen suurempia ongelmia, mutta toisille siirtymä saattaa aiheuttaa kysymysmerkkejä. Itse harjoittelin ensimmäisen vuoden joogaopettajalta saamani astangajoogan 1. liikesarja -printin avulla. Pidin paperia joogamaton edessä, mistä tarkistin aina seuraavan asanan ja hengitin tunnollisesti kahdeksan kertaa jokaisen asanan aikana. Tämä oli ihan hyvä välietappi joogamatkallani, mutta todellinen syventyminen tapahtui vasta, kun uskalsin päästää irti paperista ja aloin soveltaa harjoitusta yhä enemmän omien tarpeideni mukaan.

Nämä neljä asiaa auttoivat minua luomaan oman joogarutiinini – ehkä niistä on apua myös sinulle:

  1. Unohda, miltä ”oikeaoppisen” joogaharjoituksen tulisi näyttää

Joogaharjoitus voi olla melkein mitä tahansa lyhyestä meditatiivisesta hetkestä muutamaan syvään yin-asanaan tai täysipitkään flow-harjoitukseen. Tärkeintä ei ole se mitä teet, vaan miksi. Toiset näkevät koko elämän ”joogaharjoituksena” ja silloin ei puhuta asanoista, vaan joogaoppien ja joogafilosofian soveltamisesta arkielämään. Kun olet vasta aloittamassa omaa kotijoogarutiinia, päästä irti kaikista muodollisista raameista ja tee harjoituksesta itsesi näköinen. Tärkeintä on, että sitoudut ottamaan aikaa itsellesi ja kehollesi.  Jos kuitenkin pitäisi sanoa yksi joogatunnilta tuttu asana, joka olisi hyvä sisällyttää omatoimiseen harjoitukseen, se olisi Savasana – loppurentoutus.

  1. Aloita pienestä ja lisää mausteita matkan varrella

Jos olet käynyt jo jonkin aikaa joogatunneilla, osaat varmaan jo muutaman perusliikesarjan. Aurinkotervehdys A:lla pääsee jo todella pitkälle. Tuttua liikesarjaa tehdessäsi voit aina lisätä uusia mausteita ja muistella joogatunneilta tuttuja variaatioita. Mitä kaikkea alaskatsovassa koirassa voikaan tehdä? Millä eri tavoin voit siirtyä koirasta maton etureunaan? Ehkä mielesi tekee viipyä jossain asennossa pidempään tai lisätä asanoja liikesarjan sisälle.  Ole utelias ja uskalla kokeilla! Kunhan teet liikkeet hallitusti ja oman kehosi rajoja kunnioittaen, mikään ei ole väärin. Toisinaan oma joogaharjoitukseni on muistuttanut lähinnä eriskummallisissa asennoissa möyrimistä. Joskus mehuikkaimmat liikkeet löytää vain kokeilemalla.

  1. Rakenna harjoitus sen hetkisetä olotilastasi käsin

Kaipaatko energiaa vai rentoutumista? Onko kehosi väsynyt ja takana pitkä päivä? Vai teetkö aamuharjoitusta ja haluat saada energian virtaamaan? Eri joogatyyleillä on erilaisia vaikutuksia. Dynaaminen astangatyyppinen asanaharjoittelu on omiaan energisoimaan, kun taas pitkät, rauhalliset yin-asanat saavat kehoa rauhoittavan parasympaattisen hermoston aktivoitumaan. Toisinaan tekee hyvää yhdistää molempia. Joskus taas pelkkä meditatiivinen hengittely voi olla riittävä harjoitus. Vireystilan lisäksi kannattaa kuunnella kehon muita viestejä. Tuntuuko jokin kohta erityisen jäykältä tai tukkoiselta? Kaipaako selkärankasi liikettä tai onko juoksu vetänyt takareidet tukkoon? Kun teet omaa harjoitusta, voit valita liikkeet juuri omien tarpeidesi mukaan. Tällöin harjoitus on yleensä myös varsin palkitseva.

  1. Kiitä itseäsi jokaisesta harjoituksesta

Kiitä itseäsi jokaisesta omasta hetkestäsi joogamatolla – vaikka se olisi viisi minuuttia. Jokainen harjoitus vie sinua eteenpäin, silloinkin kun itsestäsi tuntuu, että harjoituksen olisi pitänyt olla jotenkin erilainen. Teet harjoitusta vain itseäsi varten ja kaikki tunteet, oivallukset ja ajatukset ovat sallittuja. Ne ovat osa joogaa. Koita tehdä harjoituskynnys kotona niin matalaksi kuin suinkin pystyt. Jos et jonain päivänä ehdikään suunnitellusti matolle, mieti, voisitko toteuttaa meditatiivisen harjoituksen jotenkin muuten. Voisitko esimerkiksi omistaa siivoushetken läsnäololle ja tarkkaavaisuudelle tai kohdata jokaisen työpäivän aikana tapaamasi ihmisen rakkauden tilasta käsin?

Kun olet kerran siirtynyt ohjatuista joogatunneista omatoimiseen harjoitteluun, saatat pian huomata, että jooga on kaikkialla. Silloinkin, kun se on hetkellisesti kadoksissa, tiedät, että voit aina löytää tiesi takasin. 

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s