Luota itseesi herkkäkehoinen – vain sinä tiedät, mitä tarvitset

 

joogamatolla

Pidä huolta itsestäsi. Se on kaikkien parhaaksi. 

”Itsensä hyväksyminen on yksi tärkeimmistä ja samalla vaikeimmista tehtävistä, jotka elämässämme kohtaamme”, sanoo aivotutkija Ken Mogi.* Se mikä on älyttömän vaikeaa, osoittautuu usein myös todella palkitsevaksi, ainakin jossain vaiheessa. Olen vielä tuolla matkalla.

Itselläni henkistä painia on aiheuttanut viime aikoina erittäin herkkä keho, erityisesti hermosto, joka kuormittuu hyvin helposti ja vaatii paljon palautumisaikaa, niin sanottua ”tyhjäkäyntiä”. Ja nyt en tarkoita pelkästään liikunnasta palautumista, vaan ihan normaalielämästä toipumista.

Minulle hermostollista kuormittumista aiheuttavat muun muassa tiukat aikataulut, yllättävät muutokset, hälinä, kovat äänet ja toisen ihmisen hermostuminen (kyllä – jälkimmäinen ärsyttää itseänikin).  Nämä kaikki saavat järjestelmäni ylivirittymään ja helposti ”taistele tai pakene” stressitilaan.  Tämän lisäksi monet asiat, joista nautin, kuten sosiaaliset tilanteet, kyläily ja paikasta toiseen matkustaminen, vaativat veronsa. Monesti tuntuukin siltä, että se mitä kutsutaan ”normaaliksi elämäksi” ei ole minua varten.

Minulle kehon ja mielen hyvinvointi kulkee käsi kädessä. Jos kehoni ei voi hyvin ja hermostoni on ylikuormittunut, mieleni on samea ja poissaoleva. Stressin jatkuessa tulen myös helposti alakuloiseksi, ärtyneeksi ja voin yksinkertaisesti huonosti. Luovuus katoaa ja luonteelleni ominainen ilo ja valoisuus muuttuvat raskassävytteiseksi suorittamiseksi (lue: selviytymiseksi).  Minulla on myös taipumusta erilaisiin kehollisiin kiputiloihin kuten hermoperäisiin särkyihin, jotka ovat viimeinen merkki siitä, että kuormittuminen on liian kovaa.

Voidakseni hyvin arjessa, tarvitsen paljon olemista, tyhjää tilaa ja omaa, luovaa aikaa. Se ei tule itsestään ja vaatii priorisointia. Itsensä priorisointi ei ole aina helppoa — joutuu rajaamaan, sanomaan ”ei” ja hyväksymään, että kaikkea ei jaksa ja jokaista ei voi miellyttää. Ei edes niitä kaikkein rakkaimpia, aina. Mutta uskon ja luotan siihen, että pohjimmiltaan minulle tärkeimmät ihmiset arvostavat sitä, että voin hyvin. Ja loppujen lopuksi sinä olet ainut, joka tietää, mitä tarvitset.

Tässä kolme rohkaisevaa ajatusta sinulle, jolle on suotu tavallista herkempi keho:

  1. Pidä huolta itsestäsi. Sinun hyvinvointisi on tärkeää myös läheisillesi. Jos se tarkoittaa enemmän omaa aikaa, ota sitä. Se on lopulta kaikkien parhaaksi.

 

  1. Hiljennä tahtia. Nykyinen elämänrytmi ei yksinkertaisesti sovi kaikille. Vaikka et kykenisi samaan mihin moni ympärillä oleva, se ei tee sinusta huonompaa. Opettele sen sijaan nauttimaan herkkyydestäsi, rikkaasta olemisen taidosta.

 

  1. Luota itseesi. Se, mikä tuntuu huonolta kehossasi, ei todennäköisesti tee sinulle hyvää. Ole kiitollinen kehosi viesteistä ja uskalla toimia itsesi parhaaksi. Vain sinä tiedät, mitä se tarkoittaa.

 

*Ken Mogi: Löydä oma Ikigai – Japanilainen tie elämänvoimaan. Suomentanut Katri Mäkinen.

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit. 

 

 

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s