Meneekö treenaaminen vuoroin överiksi tai minimiksi? Kokeile tätä

DSC03518-2

Kehotietoisen harjoittelun motiivina on itsestä välittäminen ja oman kehon tarpeista huolehtiminen. Kuva: @ttanya

Tuntuuko, että treenaat aina liikaa tai liian vähän? Päättyykö treeniputkesi helposti sairastumiseen, loukkaantumiseen tai totaaliseen uuvahdukseen? Haluaistiko oppia liikkumaan tasapainoisesti ja niin, että harjoittelu on aidosti osa kokonaisvaltaista hyvinvointiasi? On yksi asia ylitse muiden, joka auttaa sinua löytämään liikkumisen kultaisen keskitien: kehosi tarpeiden asettaminen ykköseksi.

Kun asetat liikkumisen ykkösprioriteetiksi kehosi tarpeisiin vastaamisen, alat väistämättä tehdä erilaisia valintoja. Päätös sitoo sinua jatkuvaan vastuullisuuteen kehoasi kohtaan. Joudut kerta toisensa jälkeen pysähtymään kehosi äärelle ja kysymään: mitä minun kehoni tarvitsee nyt? Jos se on liikettä, niin minkälaista? Miten kevyttä tai tehokasta?

Eikä kehon tarpeiden kunnioittaminen rajoitu ainoastaan liikuntaa edeltävään vuoropuheluun. Myös liikkumisen aikana joudut olemaan jatkuvasti läsnä kehosi viesteille ja pelkän tekemisen sijasta kuulostelemaan: Miltä tämä liike tuntuu kehossani? Voisinko tehdä sen jotenkin paremmin? Mitä kehossani tapahtuu, jos muutan jotakin? Liikkumisen jälkeen on myös hyvä pysähtyä tunnustelemaan harjoituksen vaikutusta. Saiko kehosi sen, mitä se tarvitsi? Oliko treeni sopivan kevyt, haastava tai palauttava?  Miltä olosi tuntuu nyt?

Jokainen päivä on erilainen ja kehosi tarpeet elävät sen mukaan, mitä arjessasi tapahtuu. Siksi tiukat harjoitussuunnitelmat kannattaa unohtaa – tai ainakin muistaa arvioida tilanne joka kerta uudelleen. Se, miten nukut yösi, mitä työpäiväsi pitää sisällään, miten syöt päivän aikana, minkälaisia sosiaalisia kohtaamisia ja tunnekokemuksia päiväsi sisältää. Tämä kaikki vaikuttaa kehoon, toisilla enemmän toisilla vähemmän. Nykyään monen arki on kiireistä ja aikataulutettua. Sen vuoksi myös keho tarvitsee enemmän lepoa ja palautumista.

Kutsun tällaista kehon tarpeista käsin lähtevää liikkumista kehotietoiseksi harjoitteluksi. Se on kirjaimellisesti jatkuvaa harjoittelua. Ei ainoastaan fyysistä vaan kokonaisvaltaista, kaikki elämän osa-alueet huomioivaa harjoitusta, jonka päämääränä on oppia pitämään parempaa huolta itsestä ja omasta kehosta.

Joskus harjoittelu vie myös epämukavuusalueelle, mutta se ei ole sen pääasiallinen tehtävä.  Pohjimmaisena motiivina on itsestä välittäminen ja oman kehon tarpeista huolehtiminen. Tietoinen halu tehdä itselle hyvää.

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit. 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s