Haluatko elämäsi kuntoon? – Keskity näiden kolmen asian treenaamiseen

DSCF1287

Opettele tarkastelemaan itseäsi ja omaa kehoasi maailman arvokkaimpana asiana.

Kun ajattelemme sanaparia ”elämäsi kuntoon”, ajattelemme usein rasvatonta kroppaa, näkyviä lihaksia ja kevyitä askeleita. Moni meistä tähtää siihen monta kertaa elämänsä aikana. ”Nyt se alkaa”, ajattelemme. Hankimme uuden saliohjelman, siistimme ruokavalion ja päätämme kaikin tavoin ottaa itseämme niskasta kiinni. ”Tällä kertaa onnistun”, vakuutamme itsellemme. Kunnes tapahtuu jotain – elämä. Tulee vastoinkäymisiä, loukkaantumisia, flunssa-aaltoja, yllättäviä tilanteita, jotka sekoittavat treenirutiinin ja saavat meidät heittämään pyyhkeen kehään. Epäonnistumaan.

Mutta entä jos vika ei olekaan meissä, vaan tavoitteenasettelussa? Mitä jos ”elämäsi kuntoon” ei vaadikaan tiukkaa treeniä ja terveellisen ruokavalion noudattamista?  Mitä jos avaimet hyvään oloon ja hyvään kuntoon löytyvätkin jostain aivan muualta? Sinun omista ajatuksistasi.

Seuraavat kolme asiaa voivat hyvinkin olla tärkeimmät treenit, mitä tulet koskaan tekemään:

Itsemyötätunto

Opettele tarkastelemaan itseäsi ja omaa kehoasi maailman arvokkaimpana asiana. Sinulla on vain yksi keho ja vain sinä voit päättää pitää siitä huolta. Älä mieti treenaamista ja ”kehosi muokkaamista”, vaan käännä ajatukset myötätuntoon ja aitoon haluun tehdä itsellesi hyvää. Kehosi ja sinä voitte paremmin, kun elämään sisältyy tarpeeksi liikettä ja monipuolista ravintoa.

Leikkimielisyys

Liikkumisen ei tarvitse olla ryppyotsaista suorittamista. Etsi sellaiset tavat liikkua, joista nautit. Kokeile eri asioita, harjoittele uusia taitoja, hassuttele, riko rutiineja. Opettele tuntemaan kehosi paremmin ja suhtaudu liikkumiseen suoritteen sijaan tutkimusmatkana. Kun liikkumisessa on tilaa luovuudelle, siitä tulee hauskaa eikä homma tunnu enää velvollisuudelta.

Armollisuus

Elämässä tulee väistämättä vastaan erilaisia kausia. Aina ei ehdi liikkua niin paljon, kun haluaisi. Joskus muu elämä on niin kuormittavaa, että on liikuttava lempeämmin kuin tekisi mieli. Harjoittele armollisuutta itseäsi ja kehoasi kohtaan ja vältä vertaamasta itseäsi muihin. Muista, että jokaisen keho on erilainen. Ja että ulkoinen olemus ei kerro koko totuutta. Timmi kroppa ei ole yhtä kuin onnellinen ihminen.

Treenaamalla armollisuutta itseäsi kohtaat, saat samalla karistettua yhden pahimman kiusantekijän kannoiltasi – nimittäin riittämättömyyden tunteen. Jos et riitä itsellesi nyt, on hyvin epätodennäköistä, että tulet riittämään itsellesi silloinkaan, kun peilikuvasi näyttää kaikkien muiden mielestä täydelliseltä.

Jos siis haluat aidosti päästä elämäsi kuntoon, kannattaa hetkeksi unohtaa ulkoiset tavoitteet ja keskittyä sisäiseen treeniin. Sen aloittaminen ei vaadi mitään erityisjärjestelyjä. Voit aloittaa sen jo tältä samalta istumalta.

Lempeää treeniä! ❤️

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s