Minkälaisia lahjoja sinä annoit itsellesi tänä vuonna?

P1244587

Kuva: Tuukka Lindholm. Kaunosilmä: Dollar

Joulun alla ja uuden vuoden lähestyessä on hyvä pysähtyä miettimään kulunutta vuotta. Mistä asioista olet kiitollinen? Mitä haluaisit ehkä jättää taaksesi? Onko jotain, mitä haluaisit tehdä toisin ensi vuonna?

Itselleni kulunut vuosi on ollut varsin antoisa ja tasapainoinen. Jos viime vuotta leimasi fyysinen ja henkinen kipuilu, sairastumiset ja muutokset, niin tänä vuonna olen saanut nauttia uusista ihanista asioista, seesteisyydestä ja luovasta energiasta.

Olen antanut itselleni tämän vuoden aikana useamman lahjan. Tässä isoimmat:

1.1h lisää yöunta ja siitä seurannut huomattavasti vireämpi yleisolotila.

2. Säännöllinen luova aamuhetki, jolloin hiljenen joogamatolle tai muistikirjan ääreen – tai molempia.

3. Työmatkan taittaminen pääosin pyörällä (siihen asti, kunnes tuli lumi ja liukasta).

4. Työnteon vähentäminen: tämä vaati yhden ison liikkeen ja pieniä kompromisseja, mutta ehdottomasti sen arvoista.

6. Kirkasvalolampun hankkiminen: miten en ole tajunnut tätä aikaisemmin? En voi sanoa, että kaamosaika olisi vieläkään mukavaa, mutta huomattavasti inhimillisempää.

7. Paluu takasin rakkaan hevosharrastuksen pariin. Miten paljon hyvää mieltä yhdestä asiasta voikaan saada?

Kaikki ei tietenkään mennyt putkeen tänäkään vuonna, mutta pitäähän sitä olla jotain petrattavaa. Tässä pari asiaa, jotka ajattelin kääräistä ensi vuoden lahjapakettiin.

8. Kärsin polvivaivoista, vaikka tiedän, että saan ne pidettyä kurissa, kunhan vaan käyn säännöllisesti salilla. Tähän aion sitoutua paremmin ensi vuonna – nyt meni kaikki muu hauska saliharjoittelun edelle.

9. Roikun toisinaan liikaa somessa. Etenkin ilta-aikaan luurin räplääminen saa luvan vähentyä. Tähän tarvitaan ehkä myös yhteisiä pelisääntöjä kotona.

Jos tarkastelisit kulunutta vuotta oman hyvinvointisi näkökulmasta, miltä sinun listasi näyttäisi? Muista olla armollinen itsellesi. Jokaisen elämäntilanne, resurssit ja voimavarat ovat erilaiset. Ei kannata verrata omaansa muihin, vaan miettiä, mistä itse olet  kiitollinen ja miten voisit tehdä vielä enemmän hyvää itsellesi ensi vuonna. ❤️

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit. 

Mainokset

7 arkista tapaa rakastaa omaa kehoa – Sinun ei tarvitse olla tyytyväinen siihen, miltä kehosi näyttää ansaitaksesi rakkautta

P1244032.jpg

Luonto ja eläimet ovat mainioita läsnäolon opettajia. Kuva: Tuukka Lindholm.

Rakkaus on pieniä tekoja – kuuluu vanha viisaus. Silti oman kehon rakastaminen ajatellaan usein hyväksymisen eikä tekojen kautta. Ajatellaan, että ensin pitää hyväksyä itsensä ja kehonsa, vasta sitten voi sanoa rakastavansa. Mutta entä jos hyväksyntä kasvaakin sitä kautta, että tekee pieniä rakastavia tekoja itseään kohtaan? Entä jos nuo teot itsessään ovat oman kehon rakastamista?

Sinun ei tarvitse olla tyytyväinen siihen, miltä kehosi näyttää tai mihin se pystyy, ansaitaksesi rakkautta.

 Tässä 7 arkista tapaa rakastaa omaa kehoa:

1. Pidä huolta kehosi fyysisistä tarpeista kuten riittävästä unesta, monipuolisesta ravinnosta ja liikunnasta. Jos omien tarpeiden tunnistaminen on sinulle vaikeaa, seuraa yleisiä suosituksia ja muokkaa niitä ajan kanssa vastaamaan omia tuntemuksiasi.

2. Lisää lempeää läsnäoloa päiviisi – pienikin hetki arjen keskellä riittää. Viritä aistisi ja pysähdy havainnoimaan ulkoisia ja / tai sisäisiä ärsykkeitä uteliaasti, mutta lempeästi. Kehosi ei tarvitse mielen analyysejä. Sille riittää, että olet läsnä.

3. Tunne tunteesi. Kohtaamattomat ja käsittelemättömät tunteet varastoituvat tavalla tai toisella kehoosi, joten anna tunteillesi tilaa tulla nähdyksi ja kuulluksi.

4. Kosketa. Keho rakastaa kosketusta. Omaa kehoaan voi hemmotella esimerkiksi hieromalla, painelemalla tai käyttämällä apuna vaikkapa foamrolleria tai tennispalloja. Jos mahdollista, anna toisen koskettaa – ja kosketa takaisin. Myös halailu tekee ihmeitä – samoin eläinten silittely ja paijailu!

5. Puhu itsellesi lempeästi. Mieli voi olla kehosi paras ystävä tai pahin vihollinen. Opettele tunnistamaan kriittinen puhe ja harjoittele lempeämpää sisäistä ääntä. Fake it till you make it!

6. Nauti luonnosta. Raitis ulkoilma hellii ja virkistää kehoa. Metsä toimii luonnon omana terapeuttina.

7. Opettele tulemaan toimeen riittämättömyyden kanssa. Keskeneräisyys on inhimillistä – ja inhimillisyys on rakastettavaa. Sinä olet rakkauden arvoinen juuri sellaisena kuin olet.  Lue jälkimmäinen lause uudestaan – ja uudestaan.

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit.