7 arkista tapaa rakastaa omaa kehoa – Sinun ei tarvitse olla tyytyväinen siihen, miltä kehosi näyttää ansaitaksesi rakkautta

P1244032.jpg

Luonto ja eläimet ovat mainioita läsnäolon opettajia. Kuva: Tuukka Lindholm.

Rakkaus on pieniä tekoja – kuuluu vanha viisaus. Silti oman kehon rakastaminen ajatellaan usein hyväksymisen eikä tekojen kautta. Ajatellaan, että ensin pitää hyväksyä itsensä ja kehonsa, vasta sitten voi sanoa rakastavansa. Mutta entä jos hyväksyntä kasvaakin sitä kautta, että tekee pieniä rakastavia tekoja itseään kohtaan? Entä jos nuo teot itsessään ovat oman kehon rakastamista?

Sinun ei tarvitse olla tyytyväinen siihen, miltä kehosi näyttää tai mihin se pystyy, ansaitaksesi rakkautta.

 Tässä 7 arkista tapaa rakastaa omaa kehoa:

1. Pidä huolta kehosi fyysisistä tarpeista kuten riittävästä unesta, monipuolisesta ravinnosta ja liikunnasta. Jos omien tarpeiden tunnistaminen on sinulle vaikeaa, seuraa yleisiä suosituksia ja muokkaa niitä ajan kanssa vastaamaan omia tuntemuksiasi.

2. Lisää lempeää läsnäoloa päiviisi – pienikin hetki arjen keskellä riittää. Viritä aistisi ja pysähdy havainnoimaan ulkoisia ja / tai sisäisiä ärsykkeitä uteliaasti, mutta lempeästi. Kehosi ei tarvitse mielen analyysejä. Sille riittää, että olet läsnä.

3. Tunne tunteesi. Kohtaamattomat ja käsittelemättömät tunteet varastoituvat tavalla tai toisella kehoosi, joten anna tunteillesi tilaa tulla nähdyksi ja kuulluksi.

4. Kosketa. Keho rakastaa kosketusta. Omaa kehoaan voi hemmotella esimerkiksi hieromalla, painelemalla tai käyttämällä apuna vaikkapa foamrolleria tai tennispalloja. Jos mahdollista, anna toisen koskettaa – ja kosketa takaisin. Myös halailu tekee ihmeitä – samoin eläinten silittely ja paijailu!

5. Puhu itsellesi lempeästi. Mieli voi olla kehosi paras ystävä tai pahin vihollinen. Opettele tunnistamaan kriittinen puhe ja harjoittele lempeämpää sisäistä ääntä. Fake it till you make it!

6. Nauti luonnosta. Raitis ulkoilma hellii ja virkistää kehoa. Metsä toimii luonnon omana terapeuttina.

7. Opettele tulemaan toimeen riittämättömyyden kanssa. Keskeneräisyys on inhimillistä – ja inhimillisyys on rakastettavaa. Sinä olet rakkauden arvoinen juuri sellaisena kuin olet.  Lue jälkimmäinen lause uudestaan – ja uudestaan.

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s