Tunteiden kohtaaminen voi olla tärkein hyvinvointiteko itsellesi

muokattu_DSC4897.jpg

Jooga auttaa pysähtymään oman kehon ja tunteiden äärelle. Kuva: Emmi Ohraniemi

”Helpoin tapa vältellä ikävien tunteiden kohtaamista on laittaa lenkkarit jalkaan ja juosta karkuun.” Oletko samaa mieltä? Itse ajattelin pitkää alitajuisesti näin. 

Arjen hyvinvoinnista puhuttaessa korostetaan usein liikunnan, ravinnon ja levon pyhää kolmiyhteyttä. Nämä ovat tärkeitä perusasioita, joihin panostamalla pääsee pitkälle. On kuitenkin yksi painoarvoltaan vähemmälle jäänyt hyvinvoinnin osa-alue, josta soisi puhuttavan liikkuvien keskuudessa nykyistä enemmän. Tuo alue on tunteiden kohtaaminen.

Viimeiset kaksikymmentä vuotta olen panostanut monipuoliseen liikuntaan, ravintoon ja lepoon. Olen ollut fyysisillä mittareilla erittäin hyvinvoiva ihminen. Silti arkeni oli pitkään epätasapainossa. Kokonaisvaltaiseksi hyvinvointini muuttui vasta siinä vaiheessa, kun ymmärsin tunteiden merkityksen. Sen, miten tärkeää on tunnistaa omat tunteensa, kohdata ne hyväksyvästi – ja vapautua ylimääräisestä tunnetaakasta.

Oman kehon ja tunteiden äärelle pysähtyminen on taito, jota en ole aina osannut. On ollut paljon helpompaa laittaa piikkarit jalkaan ja jättää tunteet narikkaan. Ja sinne ne ovat sitten jääneetkin. Treenin jälkeen kaikki on tuntunut kevyemmältä – olen hetkellisesti vapautunut.

Helpolta kuulostavassa menettelytavassa on kuitenkin yksi ongelma. Mitä enemmän narikassa on tavaraa, mitä sotkuisempi on tuo sivuutettujen tunteiden hattuhylly, sitä kauemmin sen purkamiseen menee myöhemmin aikaa.

Tunteetkin nimittäin kasaantuvat – aivan kuin kilot vyötärölle. Tunteet vaativat aikaa, huomiota ja huolenpitoa. Ne vaativat sinun hyväksyvää läsnäoloa. Toisille elämään kuuluvien kaiken kirjavien tunteiden kohtaaminen on kenties helppoa ja luonnollista, mutta minulta se on vaatinut asialle omistettua aikaa ja harjoittelua.

Tunteita voi käsitellä, kohdata ja työstää monella tavalla. Itselleni tärkeintä on ollut tietoinen pysähtyminen kehoni äärelle. Sillä tunteet asuvat kehossa ja ilmenevät kehollisesti. Siksi ne ovat tärkeä osa myös fyysistä hyvinvointia.

Itselleni parhaita tunteiden tunnustelun apuvälineitä ovat olleet yin-jooga, meditaatio ja kirjoittaminen. Myös metsä ja merenranta ovat oivia maaperiä omien syvimpien tunteiden tutkailuun.

Minkälainen suhde sinulla on omiin tunteisiisi? Miten sinä hoidat emotionaalista hyvinvointiasi?

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit. 

 

 

 

 

 

Mainokset

10 syytä, miksi kannattaa valita ensin lempeys – ja vasta sitten itsekuri

savasana

Jooga on ihana tapa harjoitella lempeyttä omaa kehoa kohtaan. Samoja kehoa kuuntelevia ja kunnioittavia periaatteita voi soveltaa myös kaikkeen liikkumiseen.

Liikunnan yhteydessä puhutaan usein itsekurin tärkeydestä. ”Pitää ottaa itseään niskasta kiinni”, ”potkaista persuksille”, ”piiskata”, ”ryhdistäytyä” ja niin edelleen. Useimmiten ryhtiliike kestää jonkin aikaa, kunnes into lopahtaa. Ihminen tuntee epäonnistuneensa ja palaa takaisin lähtöruutuun. Mutta entä jos liikuntaa – ja itseään – lähestyisikin armollisemmin? Entä jos matka hyvään oloon ja parempaan kuntoon alkaakin lempeydestä käsin?

Tässä 10 syytä, miksi kannattaa valita ensin lempeys – ja vasta sitten itsekuri:

1. Lempeys auttaa sinua olemaan itsesi ja kehosi ystävä – ei vihollinen.

2. Kun teet asioita lempeydestä käsin, sinun on helpompi kuunnella kehosi viestejä mielen tavoitteiden sijaan.

3. Lempeys ei tarkoita sitä, että voit omistaa kaiken vapaa-aikasi leppoisalle laiskottelulle, vaan pieniä päivittäisiä valintoja, jotka tekevät hyvää sinulle ja kehollesi. Kun sitoudut itseesi lempeyden kautta, itsekuria tarvitaan lähinnä muistuttamaan oman hyvinvointisi tärkeydestä.

4. Lempeys ei vaadi, pakota tai piiskaa, vaan tsemppaa, arvostaa ja mahdollistaa.

5. Lempeyteen palaaminen auttaa pitämään itsekurin kurissa silloin, kun huomaat vaativasi itseltäsi liikaa.

6. Itsekurilla voi saada aikaan nopeita ja näkyviä tuloksia, mutta lempeys auttaa sinua kohti sisäistä muutosta, sellaista, joka tulee hitaammin, mutta tulee jäädäkseen.

7. Itsekuri ilman lempeyttä johtaa helposti suorittamiseen. Lempeys pitää huolen ilosta, luovuudesta ja läsnäolosta.

8. Lempeys on hyvä lähtökohta, itsekuri kelpo toteuttaja. Kun tiedät, mikä tekee itsellesi ja kehollesi hyvää, itsekuri auttaa viemään lempeyden käytäntöön – tarkoittipa se sitten ravitsevan aterian valmistamista tai ulkoilua kauniissa kevätauringossa.

9. Lempeyden harjoittaminen muistuttaa sinua itsesi ja oman kehosi tärkeydestä ja auttaa tekemään arjen valintoja, jotka eivät perustu huonoon omaantuntoon tai ulkoapäin tuleviin paineisiin, vaan haluun tehdä itsellesi hyvää.

10. Lempeyttä ei ole koskaan liikaa.

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit.