Tunteiden kohtaaminen voi olla tärkein hyvinvointiteko itsellesi

muokattu_DSC4897.jpg

Jooga auttaa pysähtymään oman kehon ja tunteiden äärelle. Kuva: Emmi Ohraniemi

”Helpoin tapa vältellä ikävien tunteiden kohtaamista on laittaa lenkkarit jalkaan ja juosta karkuun.” Oletko samaa mieltä? Itse ajattelin pitkää alitajuisesti näin. 

Arjen hyvinvoinnista puhuttaessa korostetaan usein liikunnan, ravinnon ja levon pyhää kolmiyhteyttä. Nämä ovat tärkeitä perusasioita, joihin panostamalla pääsee pitkälle. On kuitenkin yksi painoarvoltaan vähemmälle jäänyt hyvinvoinnin osa-alue, josta soisi puhuttavan liikkuvien keskuudessa nykyistä enemmän. Tuo alue on tunteiden kohtaaminen.

Viimeiset kaksikymmentä vuotta olen panostanut monipuoliseen liikuntaan, ravintoon ja lepoon. Olen ollut fyysisillä mittareilla erittäin hyvinvoiva ihminen. Silti arkeni oli pitkään epätasapainossa. Kokonaisvaltaiseksi hyvinvointini muuttui vasta siinä vaiheessa, kun ymmärsin tunteiden merkityksen. Sen, miten tärkeää on tunnistaa omat tunteensa, kohdata ne hyväksyvästi – ja vapautua ylimääräisestä tunnetaakasta.

Oman kehon ja tunteiden äärelle pysähtyminen on taito, jota en ole aina osannut. On ollut paljon helpompaa laittaa piikkarit jalkaan ja jättää tunteet narikkaan. Ja sinne ne ovat sitten jääneetkin. Treenin jälkeen kaikki on tuntunut kevyemmältä – olen hetkellisesti vapautunut.

Helpolta kuulostavassa menettelytavassa on kuitenkin yksi ongelma. Mitä enemmän narikassa on tavaraa, mitä sotkuisempi on tuo sivuutettujen tunteiden hattuhylly, sitä kauemmin sen purkamiseen menee myöhemmin aikaa.

Tunteetkin nimittäin kasaantuvat – aivan kuin kilot vyötärölle. Tunteet vaativat aikaa, huomiota ja huolenpitoa. Ne vaativat sinun hyväksyvää läsnäoloa. Toisille elämään kuuluvien kaiken kirjavien tunteiden kohtaaminen on kenties helppoa ja luonnollista, mutta minulta se on vaatinut asialle omistettua aikaa ja harjoittelua.

Tunteita voi käsitellä, kohdata ja työstää monella tavalla. Itselleni tärkeintä on ollut tietoinen pysähtyminen kehoni äärelle. Sillä tunteet asuvat kehossa ja ilmenevät kehollisesti. Siksi ne ovat tärkeä osa myös fyysistä hyvinvointia.

Itselleni parhaita tunteiden tunnustelun apuvälineitä ovat olleet yin-jooga, meditaatio ja kirjoittaminen. Myös metsä ja merenranta ovat oivia maaperiä omien syvimpien tunteiden tutkailuun.

Minkälainen suhde sinulla on omiin tunteisiisi? Miten sinä hoidat emotionaalista hyvinvointiasi?

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit. 

 

 

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s