Kehotietoinen harjoittelu – 3 vinkkiä kuntosalille

chase-kinney-FMQBLyhD2HU-unsplash

Kuva: Chase Kinney / Unsplash

Tarvitseeko kuntosalilla aina tehdä se, mitä ohjelmassa lukee? Onko sama treenirutiini parasta kehollesi päivästä riippumatta? Jos ei, niin mistä tietää, miten rutiinia voi lähteä muuttamaan päivän – ja kehosi – tarpeita paremmin vastaavaksi?

Monella meistä on kuntosalille ammattilaisen (tai itsen) laatima ohjelma. Ohjelmassa on tietty määrä liikkeitä, x-määrä toistoja ja sarjoja. Omalle keholle suunniteltu treenirutiini on hyvä olla olemassa, mutta aivan yhtä tärkeää on opetella tarvittaessa poikkeamaan rutiinista ja kuuntelemaan kehon sen hetkisiä tarpeita. Tämän tyyppistä harjoittelua voi kutsua kehotietoiseksi harjoitteluksi. Mitä se tarkoittaa käytännössä – ja miten sitä voi soveltaa kuntosalilla?

Tässä 3 vinkkiä kehotietoisempaan kuntosaliharjoitteluun:

1. Uskalla kuunnella kehoasi ja keventää suunnitelmaa tarvittaessa . Jos olet päätynyt kuntosalille tiettynä päivänä, se tarkoittaa, että olet jo todennäköisesti tehnyt jonkinlaisen olotilan arvioinnin. Kehosi on valmis harjoitukseen levon tai esimerkiksi kevyen, palauttavan ulkoilun sijasta. Energiatasoissa ja kehotuntemuksissa saattaa kuitenkin olla suuria päiväkohtaisia eroja.

Jos olosi on syystä tai toisesta tavallista voimattomampi (esim. raskas päivä tai levottomat yöunet), ei kannata rasittaa hermostoa kovalla punttitreenillä. Tällöin voi esimerkiksi keskittyä tekemään samat liikkeet pienemmillä painoilla ja pidemmillä sarjoilla kevyesti ”pumppaillen” tai hyödyntää lisäpainojen sijasta oman kehon painoa. Myös tasapainoa ja liikkuvuutta kehittävät harjoitukset toimivat piristävinä vaihtoehtoina tukkoisille päiville.

2. Muokkaa liikepatteristoa kehotuntemustesi mukaan. Kiinnitä jo lämmittelyssä huomiota kehotuntemuksiisi. Onko jokin osa kehostasi erityisen jäykkä tänään? Tuntuuko eilinen juoksuharjoitus vielä arkuutena takareisissä tai onko istuminen saanut lonkankoukistajasi kiristymään? Ovatko hartiat tavallista tukkoisemmat tai selkäranka jäykistynyt? Muuta liikevalikoimaasi kehotuntemusten mukaan: valitse jäykille kehonosille isoja, avaavia liikeratoja ja aristaville lihaksille elvyttäviä, ei liian raskaita tai repiviä liikkeitä.

Jos olet aloittelija, sinulla ei välttämättä ole vielä kovin laajaa liikepatteristoa omasta takaa. Tarvittaessa konsultoi ammattilaista ja pyydä erilaisia – raskaampia ja kevyempiä – liikevariaatioita, joita voit soveltaa kehosi tarpeiden mukaan. Nykyään monilla kuntosaleilla on laitteiden ja vapaiden painojen lisäksi myös laaja valikoima erilaisia harjoitusvälineitä, kuten keppi, tasapainolauta, jumppapallo, kuminauhoja jne. Pyydä rohkeasti pt:n apua erilaisten välineiden käyttöön ja kysy, mitä liikkeitä hän suosittelisi juuri sinulle.

3.  Keskity kehotuntemuksiisi koko harjoituksen ajan. Kuntosaliharjoittelun ei tarvitse olla suoritus. Kokonaisvaltaisin ja tehokkain harjoitus ei välttämättä ole kaikkein rankin, vaan sellainen, joka tehdään ”oikein” ja kehontuntemuksia kuunnellen. Anatomisesti oikein tehtyä suoritustakin tärkeämpää on oppia tuntemaan, mitä kehossa tapahtuu ja miltä liikkeen pitäisi tuntua. Suuri osa kuntosaliharjoittelusta onkin parhaimmillaan fiilistelyä – ja hengitykseen keskittymistä. Kun pidät huomiosi kehotuntemuksissa ja hengityksen rytmissä, raskaistakin liikkeistä voi tulla meditatiivisia kokemuksia.

Paras kuntosaliharjoitus on sellainen, joka tekee kokonaisvaltaisesti hyvää kehollesi. Koska yksikään päivä ei ole samanlainen, ei harjoituksenkaan tarvitse olla.  Kehosi on paras ja luotettavin treenikaverisi – uskalla luottaa sen viesteihin!

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit. 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s