Kehotietoinen juoksu – 5 vinkkiä lenkkipolulle

juoksu

Juokseminen on ihana tapa tuntea olevansa elossa.

Juokseminen on voimakas tapa fiilistellä kehollisuutta ja maadoittua samaan aikaan. Monesti saatamme kuitenkin hölkätä menemään niin sanotulla ”autopilotilla” – ajatuksemme seikkailevat omissa maailmoissaan ja jalat käyvät kuin itsekseen. Tässä ei sinänsä ole mitään väärää ja joskus yksinkertaisesti tarvitsemme autopilottia rentoutuaksemme. Parhaimmillaan juoksu on kuitenkin paljon enemmän.

Juokseminen tarjoaa kokonaisvaltaisen meditatiivisen kokemuksen, jonka aikana voit syventyä sisäisiin tuntemuksiin ja oppia kommunikoimaan kehosi kanssa paremmin.

Tässä 5 tapaa, joilla voit lisätä kehotietoisuutta lenkkipolulla:

1. Keskity kehoystävälliseen juoksuasentoon. Kun kiinnität huomiota kehosi asentoon ja tunnustelet sitä sisältä käsin, huomaat, miten se vaikuttaa askellukseesi ja saa olosi tuntumaan ja kevyemmältä ja ryhdikkäämmältä. Kiinnitä erityishuomiota lantioon – kannateltu keskiasento mahdollistaa askeleen tasaisen rullauksen ja auttaa kehoasi säilyttämään painopisteen optimaalisena. Lue lisää lantion oikeasta asennosta täältä.

Huomion kiinnittäminen lantion asentoon lisää myös tietoisuutta keskivartalon tuesta. Vahva ja aktiivinen keskivartalo on kehosi tukipylväs voimakasta tärähdystä aiheuttavassa juoksussa. Mitä kovempi vauhti, sitä enemmän tukea tarvitset keskivartaloltasi.

2. Tunne maa jalkojesi alle. Juoksuaskelluksen aiheuttama tärähdys toimii parhaimmillaan vahvana maadoittavana elementtinä. Tunne, miten jalkapohjasi osuu maan pintaan ja miten maa antaa sille tarvittavan eteenpäin vievän kimmokkeen. Se tukee sinua joka askeleelle.

Kiinnitä huomiota myös askellustuntumaan – miten jalkapohjasi osuu maata vasten? Onko paino tasaisesti jalan molemmilla sivuilla? Askellatko koko jalalla, päkiällä vai kantapään kautta rullaten? Mikään tyyli ei ole väärä, mutta jokin niistä voi sopia kehollesi paremmin kuin toinen. Kokeile, mikä tuntuu sinulle hyvältä. Askellus voi muuttua myös vauhdin mukana. Mitä kovempi vauhti, sitä helpommin paino hakeutuu päkiälle. Näin saat kehosi luonnollisen iskunvaimennuksen käyttöön parhaiten.

3. Tunnustele hengitystäsi ja sydämen lyöntejäsi. Yksi tapa pitää yllä kehotietoisuutta juoksun aikana on kiinnittää huomiota hengitykseen ja sydämen sykkeeseen. Huomaa, miten hengitys ja syke vaihtelevat lenkin aikana. Miltä hengityksesi tuntuu? Missä kaikkialla tunnet hengityksen? Miltä ilma tuntuu keuhkoissasi? Miltä sykkeesi tuntuu? Missä kohtaa se tuntuu? Miten sykkeesi reagoi matkaan ja tempoon? Opettele tunnustelemaan sykettäsi ilman mittaria. Aluksi voit pitää mittarin mukana ja tehdä oman arviosi aina ennen kuin tarkistat lukeman.

4. Vaihtele tempoa kehotuntemustesi mukaan. Juoksulenkin ei tarvitse olla aina tasavauhtista. Testaa eri tempoja ja huomaa, miten kehosi reagoi. Jonain päivänä hidas tasavauhtinen on juuri sitä mitä tarvitset, toisena päivänä se saattaa tuntua raskaalta junnaamiselta. Silloin voi toimia esimerkiksi hieman reippaammat vedot kävelypalautuksella. Anna kehosi viedä. Jos et tiedä, mitä se kaipaa, testaa.

 5. Lisää leikkimielisyyttä lenkkipolullesi. Temmon lisäksi lenkkipolulla voi rikkoa muitakin rutiineja. Uteliaisuus ja leikkimielisyys harhauttavat mielen pois autopilotilta ja auttavat tuomaan huomion tähän hetkeen. Mitä jos tekisit muutaman lihaskuntoliikkeen lenkin aikana (hyödynnä esim. puistonpenkit, telineet ja portaat) tai pysähtyisit venyttelemään puuta vasten? Testaa myös erilaisia maastoja ja hyödynnä rohkeasti luontoa. Hyppää kaatuneen puun rungon ylitse, tasapainoile kiven päällä, loiki kuin jänis ylämäkeen tai lankuta aina kun löydät sopivan alustan. Mitä muuta kivaa voisit keksiä lenkin varrella? Joskus voi riittää, kun juokset tutun lenkkipolun toisin päin.

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit. 

 

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s