Liike voi olla väylä syvempään itsetuntemukseen – 3 tapaa tuoda lisää kehotietoisuutta liikkumiseen

DSC_5745

Kuva: Aura Nukari

Usein ajattelemme liikuntaa ”treenaamisena”, fyysisenä suoritteena, jonka tarkoitus on pitää huolta kunnostamme tai ennaltaehkäistä passiivisen työn aiheuttamia kremppoja. Nämä ovat toki molemmat hyviä ja riittäviä syitä liikkua.

Harvemmin kuitenkaan puhutaan liikkumisen syvemmästä ulottuvuudesta. Siitä, että liikkuessa on mahdollisuus löytää syvempi yhteys omaan kehoonsa. Että liike on parhaimmillaan paitsi kehon, myös mielen ja sielun lääkettä.

Liike voi olla väylä syvempään itsetuntemukseen ja keholliseen läsnäoloon. On paljon lajeja, joissa keskitytään suoraan keho-mieli yhteyden vahvistamiseen. Tällaisia ovat esimerkiksi perinteiset itämaiset lajit kuten jooga, chikung tai taiji.

Suomessa luontoliikkuminen on usein toiminut syvemmän yhteyden lähteenä. Metsäkävelyt, hiihto valkoisilla hangilla, avantouinti, patikointi tuntureilla tai soutelu järvenselällä ovat kaikki esimerkkejä kotimaisista keho-mieli lajeista.

Kehon ja mielen yhteyttä voi kuitenkin harjoittaa missä tahansa liikunnassa. Kyse ei ole niinkään siitä, mitä tekee, vaan miten tekee.

Monille rauhallinen liike on helpompi tapa vahvistaa kehoyhteyttä kuin perinteinen paikallaan meditointi. Liike voimistaa kehon sisäisiä tuntemuksia ja auttaa säilyttämään huomion sisäisessä aistimaailmassa. Parhaimmillaan liikkuminen on yksi meditaatiomuoto muiden joukossa.

Pohjimmiltaan ero suorittavan liikunnan ja läsnäolevan liikkeen välillä on kiinni vain huomion tietoisesta keskittämisestä, jota voi onneksi harjoitella. Tuomalla huomion tietoisesti omaan kehoonsa, tuo automaattisesti mukaan syvemmän ulottuvuuden siihen, mitä on tekemässä.

Tässä kolme keinoa, joilla voit lisätä läsnäoloa omassa kehossasi liikunnan aikana – ja minä hetkenä tahansa:

1. Tunnustele hengitystäsi. Hengitys on avain mielestä kehoosi. Jos mielesi lähtee vaeltamaan päivän kauppalistoihin, työasioihin tai mihin tahansa muuhun kuin siihen, mitä olet parhaillaan tekemässä, palaa takaisin hengitykseen. Näin autat itseäsi siirtämään huomion ja läsnäolon takaisin omaan kehoosi. Jos hengitykseen keskittyminen on vaikeaa, voit toistaa mielessäsi ”hengitän sisään”, ”hengitän ulos”. Voit myös tunnustella hengitystäsi laittamalla kämmenen kevyesti esimerkiksi vatsan tai rintakehän päälle.

2. Tarkkaile kehosi asentoa. Alkuun kannattaa valita jokin fokus. Keskity esimerkiksi lantioon ja tarkkaile, miten lantiosi asento vaikuttaa ylös selkärankaan (aina päähän asti) ja alas jalkoihin. Muita hyviä huomion ankkureita ovat esimerkiksi syvien vatsalihasten tuki tai yläselän ryhti. Ole utelias, vaihtele fokusta ja opettele tuntemaan kehosi sisältäsi käsin. Voit käyttää apuna myös peiliä. Pikkuhiljaa opit tuntemaan kehosi paremmin myös ilman ulkoista palautetta.

3. Keskity siihen, mitä kehossasi tapahtuu ja miltä se tuntuu. Käännä aistit sisäänpäin ja tarkkaile kehosi tuntemuksia. Oli kyse sitten askelkyykystä tai jooga-asanasta, kehosi välittää sinulle viestiä jatkuvasti. Opettele kuuntelemaan kehoasi ja tee muokkauksia liikkeeseen tarpeen mukaan. Kun teet liikkeet hitaasti ja hallitusti, pysyt paremmin mukana kehosi tuntemuksissa.

Tiesitkö että? 

Ulkoisten tuttujen aistiemme lisäksi kehomme sisällä on kokonainen aistijärjestelmä, interoseptio, jota voidaan kutsua myös kehon “sisäiseksi tuntemukseksi”. Sen avulla aistimme esimerkiksi sydämen sykkeen, hengityksen liikkeen, nälän, kivun, lämmön tai viileyden sekä perustavanlaatuiset tunteet kuten pelon, rauhan tai perhoset vatsanpohjassa. Sisäinen aistijärjestelmämme pitää sisällään myös proprioseption eli asento- ja liikeaistiin, joka välittää tietoa kehomme suhteesta tilaan ja liikkeeseen. Proprioseption avulla ihmisen on mahdollista tuntea ja tiedostaa kehonsa asentoa ja liikkeiden vivahteita. 

FlowSister – Susanna Jussila on juoksuun ja joogaan erikoistunut koulutettu personal trainer ja hyvinvointivalmentaja, jonka intohimona on kehonkuuntelu ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Lue lisää kohdasta Valmennuspaketit. 

 

 

 

Nauti kesästä koko keholla – Kesähuoltoa keholle ja mielelle -verkkokurssi alkaa 1.6.

promokuva8Monella meistä kesä tarkoittaa taukoa kuntosalilta, työmatkamatkapyöräilystä ja muista totutuista liikuntarutiineista. Sen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa totaalistoppia hyvän olon rutiineille. Kesä on parasta aikaa nauttia luonnosta ja leppoisasta liikkeestä. Kun annat tilaa luovuudelle ja leikkimielisyydelle, huomaat, että kesä tarjoaa mitä parhaimmat puitteet kehoa ja mieltä hellivälle liikkeelle ja hoitavalle läsnäololle.

Kesästä voi nauttia koko keholla, niin että loman jälkeen työn ääressä hankitut jumit ovat poissa ja mieli on entistä kirkkaampi. Tämä ei vaadi mitään suuria toimenpiteitä, vaan pikemminkin pieniä hoitavia hetkiä, jotka annat itsellesi ja kehollesi. Miltä kuulostaisi juurruttava aamun avaus paljain varpain, pari elvyttävää liikettä grillailun lomassa, hoitavat venytykset puuta vasten tai ex-tempore jumppa puistonpenkillä?

Kesähuoltoa keholle ja mielelle -verkkokurssi kutsuu sinut lempeästi itsesi ja kehosi äärelle missä ja milloin vain!  Tämä kurssi on sinulle, joka haluat jättää stressin taaksesi ja nauttia kesästä koko keholla.  Kurssilla keskitytään tähän hetkeen ja nautitaan liikkeestä ulkoilmassa ilman sen suurempia tavoitteita tai suunnitelmia. Luontoyhteys terästää aisteja ja tuo liikkumiseen uuden syvemmän elementin, kun vain annamme sille mahdollisuuden.

Katso kurssin esittelyvideo:

 

Tämä kurssi on Sinulle, joka:

– kaipaat elvyttävää ja vahvistavaa liikettä työpäivien lomaan

– haluat pitää hyvänolon rutiineista kiinni myös lomalla, mutta tehdä sen leppoisammin

– haluat nauttia kesästä koko keholla grillailua ja chillailua unohtamatta

– haluat palata kesän jälkeen arkeesi entistä energisempänä ja vetreämpänä

– haluat päästä liikkumisen alkuun ilman tavoitteita ja mahdollisimman matalalla kynnyksellä

– liikut aktiivisesti ympäri vuoden, mutta kehon huoltaminen meinaa unohtua

– kaipaat elämääsi lisää luovuutta, läsnäoloa, iloa ja leikkimielisyyttä

– haluat oppia tuntemaan kehosi paremmin

– etsit syvempää kehon ja mielen yhteyttä.

Olitpa hyötyliikkuja tai aktiivisporttaaja tämä kurssi antaa sinulle inspiraatiota ja uusia ideoita kokonaisvaltaiseen kehon ja mielen huoltamiseen.

Kurssi sisältää 6 viikon mittaista keho-mieli-moduulia, jotka kannustavat sinua läsnäolevan ja lempeän liikkeen pariin luontoyhteyttä unohtamatta.

Kurssi on suunniteltu siten, että voit halutessasi tehdä kaikki harjoitukset ulkona luonnon helmassa.

Jokainen moduuli sisältää elvyttävän tai vahvistavan harjoitusvideon (3-4:n liikkeen perässä tehtävän liikesarjan), kehomeditaation (äänivideo), ulkona tehtävän venytyksen (kuva & ohjeistus), viikon hyvän olon vinkit, viikoittaisen hyvän mielen haasteen ja voimaannuttavan kirjoitusharjoituksen.

Kurssin hinta 39,00 € sisältää:

– ennakkomateriaalit, mm. herättelevä liikesarja (video)

– jokaisen viikon alussa hyvän olon vinkit

– jokaisen viikon alussa elvyttävän tai vahvistavan harjoitusvideon (3-4:n liikkeen ohjatun liikesarjan), joka on sovellettavissa missä ja milloin vaan

– jokaisen viikon alussa rentouttavan kehomeditaation (äänivideo)

– ulkona sovellettavan viikon venytyksen (kuva & ohjeistus)

– viikoittaisen hyvän olon haasteen

– viikon runon & keho- ja/tai luontoyhteyttä vahvistavan kirjoitusharjoituksen

– keskustelumahdollisuuden muiden kurssilaisten kanssa

– yhteensä 7 ohjattua harjoitusvideota ja 6 kehomeditaatiota

– kurssialustan käytön koko kesän ajan, elokuun loppuun asti. Kurssille voi ilmoittautua 15.6.2020 saakka.

promokuva7

Kurssilta saat:

– vetreämmän kehon ja simppelit harjoitukset, joiden avulla pidät jumit loitolla

– lempeän laskeutumisen lomalle ja välineitä, jotka auttavat sinua palaamaan sisäisen rauhan tilaan

– madallettua kynnystäsi liikuntaan, kun huomaat, että harjoituksia voi tehdä missä ja milloin vain

– vahvistusta oman kehosi kuuntelemiseen ja huolenpitoon niin lomalla kuin arkena

–  innostumisen eväitä ja sisäistä motivaatiota liikkumiseen

– kokemuksen siitä, että liike voi olla myös helppoa, leikkisää ja nautinnollista

– syviä hyviä hetkiä oman kehosi ja luontoäidin kanssa.

Kurssin ohjaajana toimii koulutettu personal trainer (EHFA) ja joogaopettaja (RYT300) Susanna Jussila. Lisätietoa Susannasta löydät täältä. Susanna on pitänyt aiemmin suosittua  Elämäsi kuntoon -verkkokurssia, joka on kerännyt paljon kiitosta muun muassa lempeästä ja kokonaisvaltaisesta lähestymistavasta.

2 eri maksutapaa – valitse itsellesi sopivin

VERKKOPANKKI- TAI LUOTTOKORTTIMAKSU yhdessä erässä 39,00€

LUOTTOKORTTIMAKSU kahdessa erässä 19,50€ (x2)

Tervetuloa nauttimaan kesästä koko keholla! Kurssi alkaa maanantaina 1.6.2020. Pääset käsiksi ennakkomateriaaleihin heti.

HUOM. Kurssin harjoitukset on suunniteltu terveelle liikuntakykyiselle ihmiselle. Mikäli sinulla on fyysisiä rajoitteita tai vammoja, varmistathan liikkeiden sopivuuden omalta lääkäriltäsi. Kurssi ei sisällä yksilöohjausta.

kesahuoltoa_kurssikuva_info