Valmennusfilosofia

”Ei määränpää, vaan matka …ja ne eväät!”

Tällä sivulla esittelen oman harjoitus- ja valmennusfilosofiani kulmakivet, joita kutsun Kestävän harjoittelun periaatteiksi. Näistä periaatteista on ollut itselleni korvaamaton apu hyvän kunnon ylläpitämisessä, sekä kehon ja mielen tasapainon löytämisessä. Toivon niiden auttavan myös Sinua fyysisen ja henkisen hyvinvointisi parantamisessa.

1. Aseta päämäärä, mutta keskity matkantekoon
Tavoitteita on hyvä olla. Ne auttavat oikean polun valitsemisessa ja toimivat oivina maamerkkeinä. Mutta joskus tavoitteista on hyvä myös osata päästää irti. Tärkeintä on oppia nauttimaan itse matkasta. Tavoitteiden takia ei tarvitse rääkätä itseään, sillä matkaan keskittyvälle matkanteko on mukavampaa. Tässä hetkessä oleminen voi myös helpottaa avaimien löytämistä hyvän kunnon ja olon ylläpitämiseen. Älä siis anna päämäärän sumentaa reittiä, vaan pysy polullasi ja keskity tekemiseen. Nauti pienistä saavutuksista, lisääntyvästä energiasta ja liikunnan jälkeisestä hyvästä olosta! Omalla kohdallani keskittyminen matkantekoon tiukkojen tavoitteiden sijaan on johtanut entistä suurempaan liikunnan iloon ja hieman yllättäen – myös parempiin tuloksiin.

2. Suhtaudu kehoon kuin matkakumppaniin
Sinä ja kehosi olette matkakumppaneita koko elämäsi ajan.  Matkanteon sujuvuuden kannalta on hyvä oppia tuntemaan matkakumppaninsa ja huolehtimaan sen tarpeista. Vaikka kyseessä on koko elämän mittainen prosessi, suhdetta matkakumppaniin kannattaa pitää yllä, esimerkiksi kysymällä siltä säännöllisesti: ”Mitä kuuluu?” Kehon kuuntelemisen ja hyväksymisen lisäksi moni keho arvostaa monipuolisuutta. Toimiakseen optimaalisesti, kehosi tarvitsee monipuolista liikuntaa ja ravintoa. Kehon kiitos sinulle näkyy ulospäin ja tuntuu hyvänä olona. Itse en lukeudu niihin onnekkaisiin, joille kehon kuuntelu olisi aina ollut jollain tapaa itsestäänselvyys. Erilaisten loukkaantumisten ja sairastumisten myötä olen joutunut pysähtymään kehoni äärelle ja opettelemaan lempeyttä itseäni kohtaan.

3. Tavoittele sisäistä muutosta
Peili ja mittanauha kertovat ulkoisista muutoksista, mutta pysyvät muutokset tapahtuvat silmän ulottumattomissa. Sisäiset oivallukset voivat parhaimmillaan johtaa pysyvään ajatus- ja toimintamallien muuttumiseen. Tällainen positiivinen muutos näkyy entistä fiksummissa elämäntavoissa, mikä puolestaan heijastuu ulkoiseen olemukseesi. Kun tavoittelet sisäistä muutosta, olet kestävällä polulla. Tällöin myös ulkoiset muutokset tulevat jäädäkseen. Omassa elämässäni tämä on tarkoittanut sen asian sisäistämistä, että liikunta ja terveelliset ravintotottumukset antavat energiaa ja tuovat hyvää oloa, mutta kestävä muutos lähtee halusta sitoutua pitämään itsestään ja kehostaan huolta päivästä, viikosta – ja vuodesta toiseen. Tuolla polulla ollaan edelleen!

Jos nämä näkemykset resonoivat oman sisäisen tietosi kanssa, voin olla juurikin oikea mentori matkallesi kohti parempaa vointia. Ota rohkeasti yhteyttä, niin mietitään yhdessä, miten voisin auttaa Sinua polullasi.

Kuva ja logo

Kuva: Aura Nukari

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s