Valmennusfilosofia

”Ei määränpää, vaan matka …ja ne eväät!”

Tällä sivulla esittelen oman liikunta- ja valmennusfilosofiani kulmakivet, joita kutsun Kestävän hyvän olon periaatteiksi. Näistä periaatteista on ollut itselleni korvaamaton apu hyvän kunnon ylläpitämisessä, sekä kehon ja mielen tasapainon löytämisessä. Toivon niiden auttavan myös Sinua fyysisen ja henkisen hyvinvointisi parantamisessa.

1. Aseta päämäärä, mutta keskity matkantekoon
Tavoitteita on hyvä olla. Ne auttavat oikean polun valitsemisessa ja toimivat oivina maamerkkeinä. Mutta joskus tavoitteista on hyvä myös osata päästää irti. Tärkeintä on oppia nauttimaan itse matkasta. Tavoitteiden takia ei tarvitse rääkätä itseään, sillä matkaan keskittyvälle matkanteko on mukavampaa. Keskittyminen tähän hetkeen on myös avain hyvän olon ja kunnon ylläpitämiseen. Älä siis anna päämäärän sumentaa reittiä, vaan pysy polullasi ja keskity tekemiseen. Nauti pienistä saavutuksista, lisääntyvästä energiasta ja liikunnan jälkeisestä hyvästä olosta! Omalla kohdallani keskittyminen matkantekoon tiukkojen tavoitteiden sijaan on johtanut entistä suurempaan liikunnan iloon ja hieman yllättäen – myös parempiin tuloksiin.

Huom. Muista, että tavoitteen ei tarvitse olla ulkoisesti mitattavissa. ”Energisempi olo”, ”kevyempi askel” ja ”liikunnan ilon löytäminen” ovat vähintään yhtä arvokkaita tavoitteita kuin ne, jotka ovat numeroin todennettavissa.

2. Suhtaudu kehoon kuin matkakumppaniin
Sinä ja kehosi olette matkakumppaneita koko elämäsi ajan.  Matkanteon sujuvuuden kannalta on hyvä oppia tuntemaan matkakumppaninsa ja huolehtimaan sen tarpeista. Vaikka kyseessä on koko elämän mittainen prosessi, suhdetta matkakumppaniin kannattaa pitää yllä, esimerkiksi kysymällä siltä säännöllisesti: ”Mitä kuuluu?” Kehon kuuntelemisen ja hyväksymisen lisäksi moni keho arvostaa monipuolisuutta. Toimiakseen optimaalisesti, kehosi tarvitsee monipuolista liikuntaa ja ravintoa. Kehon kiitos sinulle näkyy ulospäin ja tuntuu hyvänä olona. Itse en lukeudu niihin onnekkaisiin, joille kehon kuuntelu olisi aina ollut jollain tapaa itsestäänselvyys. Erilaisten loukkaantumisten ja sairastumisten myötä olen joutunut pysähtymään kehoni äärelle ja opettelemaan lempeyttä itseäni kohtaan.

3. Tavoittele sisäistä muutosta
Peili ja mittanauha kertovat ulkoisista muutoksista, mutta pysyvät muutokset tapahtuvat silmän ulottumattomissa. Sisäiset oivallukset johtavat parhaimmillaan pysyvään ajattelu- ja toimintamallien muuttumiseen. Tällainen positiivinen muutos näkyy entistä fiksummissa elämäntavoissa, mikä puolestaan heijastuu ulkoiseen olemukseesi. Kun tavoittelet sisäistä muutosta, olet kestävällä polulla. Tällöin myös ulkoiset muutokset tulevat jäädäkseen.

Kokonaisvaltainen hyvinvointi lähtee halusta sitoutua pitämään itsestäsi ja kehostasi huolta päivästä, viikosta – ja vuodesta toiseen. Se on parhaimmillaan loppuelämäsi pituinen oppimatka, jonka edetessä yhteinen polkunne vain syvenee ❤️

Jos nämä näkemykset resonoivat oman sisäisen tietosi kanssa, voin olla juurikin oikea mentori matkallesi kohti parempaa vointia. Ota rohkeasti yhteyttä, niin mietitään yhdessä, miten voisin auttaa Sinua polullasi.

DSC_5743

Kuva: Aura Nukari

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s